پینه و میخچه

تعریف:

پینه منطقه ای سفت و بیش از حد شاخی شده از پوست است که در واکنش به تماس یا فشار مکرر ،نسبتاٌ ضخیم و سخت شده است .پینه اغلب بر روی دست ها یا پاها ایجاد می‌شود ومعمولاٌ زیان بخش نیست ولی گاهی ممکن است عفونی شود . پینه ها اگر چه اغلب در پا ایجاد می شوند ممکن است در هر نقطه از بدن نیز در واکنش به فشار متوسط و دایمی به وجود بیایند .

درمان:

اگر شما میخچه یا پینه های دردناکی دارید، بهترین گزینه این است که با یک متخصص ارتوپدی، مشورت کنید . شما نباید خودتان میخچه ها را دستکاری کنید به ویژه اگر مسن هستید یا دیابت دارید .

پیشگیری:

برای پیشگیری از تاول و پینه‌ی دست، بهترین راه پوشیدن دستکش‌های محافظ مخصوص برای هر فعالیت است. مثلاً اگر به ورزش ژیمناستیک می‌پردازید یا زیاد دوچرخه‌سواری می‌کنید و یا به کارهای باغبانی علاقه دارید، همیشه موقع انجام این کارها دستکش مخصوص همان کار را بپوشید.برای پیشگیری از میخچه پا‌، همیشه کفش‌هایتان را با دقت انتخاب کنید.

عوامل:

برداشتن وزنه های سنگین بدون استفاده از دستکش می تواند موجب بروز پینه در کف دست شود و پوشیدن کفش هایتنگ اغلب به بروز پینه کف پاها می‌انجامد . همچنین ممکن است در محل تماس انگشتان دست نوازندگان آلات موسیقی با سیم، پینه ایجاد شود که البته در این موارد وجود پینه به کاهش درد ناشی از تماس مداوم با سیم کمک می‌کند .

علائم:

میخچه ضایعه‌ ای پینه ‌‌ای ‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌ تر پوست کف دست و پا ایجاد می ‌شود.

عوارض:

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید