دررفتگی مفصل

تعریف:

مفصل محلی است که دو استخوان در کنار یکدیگر قرار گرفته و در آن محل نسبت به هم حرکت دارند. بیشترین حرکتی که مفاصل دارند بصورت زاویه دار شدن امتداد طولی دو مفصل است. البته در بعضی مفاصل استخوان ها می‌توانند روی یکدیگر مختصری هم بلغزند و جابجا شوند. وقتی ضربه‌ای که به مفصل وارد می‌شود آنقدر شدید است که موجب پارگی وسیع لیگامان‌ها و کپسول مفصلی می‌شود، دررفتگی بوجود می‌اید.

درمان:

نوع درمان بستگی به محل و شدت دررفتگی مفصل دارد و عبارتند از:

پیشگیری:

1- دقت کنید زمین نخورید. اگر چشم های شما مشکلی دارند و کم می بینید، به طور منظم نزد بینایی‌سنج یا چشم پزشک بروید تا چشم های شما را معاینه کند. اگر دارو مصرف می کنید، از پزشکی که دارو را برای شما تجویز کرده بپرسید که آیا هیچ کدام از این داروها باعث سرگیجه می شوند یا خیر. همچنین سعی کنید اتاق های خانه شما کاملا روشن باشند تا به خوبی اطراف و اشیاء را ببینید و هر نوع وسیله یا مانعی را که در مسیر راه رفتن شما در خانه وجود دارد، از سر راه بردارید تا زمین نخورید.

عوامل:

1- آسیب های ورزشی: دررفتگی مفصل در ورزش های برخوردی مثل فوتبال و هاکی روی یخ و در ورزش هایی که امکان زمین خوردن و افتادن وجود دارد، مثل اسکی، ژیمناستیک و والیبال، شایع است.

علائم:

- بدشکلی و یا خارج شدن استخوان از محل خود

عوارض:

- پارگی عضلات، رباط ها و تاندون های مفصل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید