میگرن

تعریف:

میگرن یکی از اختلالات شدید است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی است و غالبا با علایمی در سیستم عصبی آتونوم همراه است. این نوع از سردرد در یک طرفه است (بر نیمی از سر تاثیر می‌گذارد) و ضربان‌دار است و از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردرد‌های میگرنی نشانه‌های پیش درامدی/اورا را دریافت می‌کنند: نوعی اختلالات گذرای دیداری، حسی، زبانی یا حرکتی که نشان می‌دهند سردرد به زودی شروع خواهد شد. این باور وجود دارد که دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. حدود دو سوم افراد مبتلا سردردها را از خانواده به ارث می‌برند. نوسان سطح هورمون می‌تواند نقش داشته باشد: میگرن در زمان بلوغ، در پسرها کمی بیشتر از دخترهاست، اما در میان زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان استسردردهای میگرنی معمولا در دوره بارداری کاهش می‌یابند. .[۶]ساز و کار دقیق میگرن ناشناخته است. البته این باور وجود دارد که میگرن به دلیل نوعی اختلال در رگهای خونی و عصبی باشد. نظریه اولیه مربوط به افزایش قابلیت تحرک قشر مخ و کنترل ناهنجاریاخته‌های عصبی درد در عصب سه قلوی ساقه مغز است.

درمان:

طب سوزنی برای درمان میگرن موثر است...تاثیر فیزیوتراپی و ماساژ و استراحت در پیشگیری از سردردهای میگرنی باندازه پروپانولول یا توپیرامات است. هر چند، پژوهش در زمینه روش‌شناسی با مشکل روبرو شده استشواهد تجربی برای مزایایمنیزیم، کوآنزیم Q(10)،ریبوفلاوین، ویتامین B(12) و گل مینا  وجود دارد، هر چند، آزمایش‌هایی با کیفیت بهتر باید برای تایید این نتایج اولیه به عمل آیداز میان داروهای جایگزین، مصرف بتربور موثرتر بوده است.

پیشگیری:

درمان‌های پیشگیرانه میگرن عبارتند از: مصرف دارو و مکمل‌های غذایی، اصلاح سبک زندگی و جراحی. برای افرادی که سردرد آنها بیش از دو روز در هفته بروز می‌کند، توانایی تحمل داروهای ویژه درمان حملات حاد را ندارند یا افراد مبتلا به حملات شدید که کنترل آنها مشکل است، پیشگیری توصیه می‌شود..

عوامل:

۱. استرس

علائم:

علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی

عوارض:

ندرتاً طول‌ کشیدن‌ حمله‌ میگرن‌ بیشتر از 72 ساعت‌ که‌ منجر به‌ کم‌آبی‌ بدن‌، خستگی‌ و التهاب‌ مغز می‌شود. ندرتاً اعتیاد به‌ داروهای‌ ضد دردی‌ که‌ برای‌ کنترل‌ علایم‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید