نورودرماتیت

تعریف:

نور و درماتیت نام بیماری ای است که با خارش و پلاکهای ضخیم شده که غالبا در گردن، قسمت قدامی ساق پا، آرنج، مچ دست و ناحیه تناسلی در پاسخ به خشکی مزمن و اصطکاک مشخص میشود.

درمان:

در درمان این مشکل عامل اصلی برطرف کردن عوامل محیطی تشدید کننده این بیماری و قطع چرخه خارش در درمان بیماری زمینه ای جلدی یا داخلی است. بیمار باید در قطع چرخ خارش همکاری کند تا بتواند بهبودی داشته باشد. اگر چه عود مکررا اتفاق می افتد ولی بهبودی کامل نیازمند چندین راه درمان است. استفاده از کورتیکوستروئیدهای قوی مثل کلوبتازول، دیفلوراسون و بتامتازون به شکل کرم یا پماد درمان اولیه و انتخابی هستند

پیشگیری:

عوامل محیطی تشدید کننده مثل استفاده از بلوک کننده های پوستی خشن، اصطکاک، رطوبت بیش از حد یا خشکی پوست باید حداقل و یا برطرف شود.

عوامل:

نورودرماتیت در اثر مالش و خراشیدن پوست ایجاد میشود و گرایش شدید به مزمن شدن دارد و به آسانی عود میکند . محرک خارش ممکن است شناخته نشده باشد، و از سو.یی نیش پشه، استرس، و ناراحتی عصبی میتواند عامل آن باشد . این عارضه اغلب در پشت گردن ، سر، شانه، مچ دست و پا روئیت میشود و در اندام تناسلی کمتر رایج است. پوست آسیب دیده ضخیم گشته اغلب با یک گروه از پاپول (برجستگی) ظاهر می شود. و اغلب موهای ناحیه آسیب دیده شکننده می شه استرس باعث تشدید این اختلال می گردد.

علائم:

این عارضه به رنگ قرمز یا بنفش تیره با محدوده واضح و خطوط پوستی برجسته میباشد و به طور کلی بزرگسالان را بیشتر تحت تاثیر قرار میدهد و ممکن است در نتیجه مالش مکرر و یا خارش منجر به یک، یا چند ناحیه پوستی خارش دار شود.

عوارض:

ایجاد زخم در اثر خارش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید