آلرژی پوستی

تعریف:

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند. برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده است. حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریبا از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.اما آلرژی پوستی چگونه ایجاد می‌شود؟

درمان:

اجتناب از عامل آلرژی ساز

پیشگیری:

باید در هنگام کار با مواد شوینده و آب، از دستکش استفاده کنند و از آنجا که ماده لاتکس دستکش هم در برخی افراد باعث حساسیت می‌شود، بهتر است زیر دستکش از یک دستکش نخی استفاده کرد.

عوامل:

مواد چربی‌زدا مثل مواد شوینده، اگر به طور مکرر استفاده شوند، باعث ایجاد خشکی، قرمزی، تحریک و ترک پوست می‌شوند. شست وشوهای مکرر، به مرور زمان لایه‌های چربی پوست را برداشته و سطح زیرین پوست را در تماس مستقیم با محیط و عوامل آلرژی‌زا قرار می‌دهد.

علائم:

علائم حساسیت پوستی شامل: التهاب، خارش و قرمزی پوست و گاهی با عفونت همراه است.از دیگر علائم می‌توان به اگزما، کهیر تماسی و... اشاره کرد.اگزما روی سطوح بیرونی پوست بروز می‌کند و به صورت دانه‌های قرمز آبدار و ترشح دار است.در کهیر، حساسیت نسبت به ماده آلرژی، در طبقات زیرین پوست ایجاد می‌شود

عوارض:

گاهی حساسیت آنقدر شدید میشود که زندگی فرد را مختل میکند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید