خط حاملگی

تعریف:

استریا خطوط طولی روی پوست هستند که به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم، سینه ها پشت زانو، کمر، بازوها و به طور کلی نواحی‌ای که تحت تاثیر کشش و افزایش حجم قرار دارند، ایجاد می شوند.

درمان:

درحال حاضر استریا درمان قطعی ندارد. البته مصرف کرم‌های موضعی تقویت‌کننده بافت کلاژن، کرم‌های رتینوییدی و کرم‌های حاوی ترکیب‌های اسید میوه و کرم‌های حاوی ویتامین C می‌توانند تا حدی موثر باشند. البته مصرف کرم‌های رتینوییدی در دوران بارداری ممنوع است و به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از کرم‌های حاوی اسیدهیالورونیک (ماده‌ای که از تولد تا پیری توسط لایه درونی پوست ساخته می‌شود و به قوام پوست کمک می‌کند. در کرم‌های آرایشی هم از این ماده استفاده می‌شود) استفاده کنند. برخی از انواع لیزر هم می‌توانند موثر باشد و قطر استریا را کمتر کنند اما انجام آنها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. این در حالی است که متخصصان در درجه اول به افراد توصیه می­کنند از کرم‌های موضعی استفاده کند ولی باید به بیمار گفت که استریا درمان قطعی ندارد و نه کرم‌های موضعی و نه لیزر به بهبود صددرصد آن کمک نمی‌کنند. اینکه فرد کدام راه درمانی را انتخاب کند به خود او، میزان ناراحتی‌اش از بیماری، وضع مالی و حالت‌های روحی‌اش بستگی دارد.

پیشگیری:

استریا راه پیشگیری ندارد چون معمولا در دوران بلوغ یا بارداری و همزمان با شروع بدنسازی و افزایش حجم عضلات در آقایان، ترکهای پوستی در نواحی مختلف بدن رخ می‌دهد. البته ثابت نگه‌داشتن وزن در شرایطی غیر از این دوران­ها می‌تواند تا حد زیادی از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

عوامل:

علت بروز استریا دقیقا شناسایی نشده است ولی گفته می‌شود این مشکل تحت‌تاثیر هورمون‌ها و بیشتر در سنین بلوغ که اندازه نواحی مختلف بدن بزرگ می‌شود، بروز می‌کند. البته استریا در افراد مبتلا به بیماری کوشینگ یا کسانی که داروهای استروییدی موضعی یا خوراکی به مدت طولانی مصرف می‌کنند، دیده می‌شود. پس بر خلاف باور عموم استریا تنها مخصوص خانم‌های باردار نیست و در هر دو جنس مذکر و مونث دیده می‌شود؛ هر چند که احتمال بروز آن در دوران بلوغ و بارداری بیشتر است. البته مصرف برخی داروها مثل کورتون یا ابتلا به برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند عامل بروز آن باشد. همچنین این مشکل می تواند برای ورزشکاران همزمان با بزرگ کردن عضلات به وجود بیاید. البته ارث و ژنتیک هم بسیار مهم است. خانمی که مادر و خاله اش دچار چنین استریاهایی شده است به احتمال زیاد دچار این مشکل خواهد شد. یا آقایی که بیشتر مردهای خانواده اش چنین ترک هایی را تجربه کرده اند، احتمال بیشتری دارد که دچار این مشکل شود. در واقع می توان گفت ارثی بودن از همه فاکتورها مهم تر است چرا که اگر ارث داشته باشید ممکن است همه پیشگیری ها و درمان های لازم را هم انجام دهید و باز هم این استریاها در بدن تان ایجاد شود.

علائم:

در استریا به دلیل کشش پوست و از هم جدا شدن الیاف کلاژن درم ابتدا التهاب ایجاد شده و به همین دلیل رنگ آن قرمز یا صورتی متمایل به آبی است ولی بعد از مدتی که التهاب فروکش می کند سفیدرنگ و سطح آنها نیز نازک و چروکیده می شود.

عوارض:

مهمترین عارضه استریا ایجاد منظره نامناسب پوست به دلیل ترکهای پوستی است. البته ستریا در ابتدا قرمز است و به مرور صورتی و سفید می‌شود. بیشترین جواب استریا به درمان زمانی است که قرمزرنگ است و وقتی سفید شد، درمان سخت‌تر می‌شود و این مهمترین عارضه بیماری است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید