سرطان های سر و گردن

تعریف:

سرطان‌های سر و گردن که در دهان،‌ لب ، بینی، سینوس‌ها ، حنجره و گلو بروز می‌کنند . بیش از 90% این سرطانها از نوع کارسینومای سلول سنگفرشی (SCC) هستند که از اپیتلیوم منشا میگیرند.

درمان:

در برخی از مراکز درمان سرطان، جراحی اغلب نخستین گزینه درمانی برای سرطان سر و گردن است. ممکنست که برخی از بیماران فقط با جراحی درمان شوند و برخی دیگر با ترکیبی از جراحی به همراه دیگر معالجات از قبیل پرتو درمانی و یا شیمی درمانی مداوا شوند.

پیشگیری:

براساس بررسی پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز افراد مبتلا به تومورهای گلو که از لحاظ ویروس HPV مثبت هستند نسبت به تومورهای غیرمربوط به این ویروس، بخت زنده ماندن بیشتری دارند. اما این پیش‌آگهی بهتر نباید مانع از آن شود که با انجام اقدامات احتیاطی اصولاً مانع ابتلای خود به ویروس HPV شویم. پرهیز از بی‌بندوباری جنسی و استفاده از وسائل حفاظتی مانند کاندوم در هر شکل رابطه جنسی اصل اول است. این ویروس در هر نوع رابطه جنسی در صورت عدم استفاده از کاندوم قابل انتقال است. واکسیناسیون بر ضد HPV می‌تواند به محافظت در برابر شایع‌ترین گونه‌های سرطان‌زای این ویروس کمک کند. در حال حاضر دو واکسن گارداسیل Gardasil و سرواریکس Cervarix، در بازار موجود است و برای همه دختران و زنان ۱۱ تا ۲۶ سال توصیه می‌شود. گارداسیل برای استفاده در پسران و مردان جوان نیز تایید شده است.

عوامل:

به طور شایع در افراد بالای ۵۰ سال که سابقه سیگار کشیدن،‌ جویدن توتون، یا مشروبخواری شدید دارند دیده می‌شود. با این حال در سال‌های اخیر تعداد بیشتر و بیشتری از موارد سرطان گلو به عفونت مقاربتی با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مربوط شده است. یک بررسی در سال ۲۰۰۸ که نتایج آن در «ژورنال سرطان‌شناسی بالینی» منتشر شد نشان داد که موارد سرطان‌های دهان مربوط به HPV که در لوزه‌ها و قاعده زبان ایجاد می‌شوند، در طول سه دهه اخیر در میان افراد در دهه ۴۰ زندگی سه برابر شده‌اند. استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی شایع ترین علت سرطان های دهان، گلو، حنجره و زبان می باشد.

علائم:

توده های گردنی

عوارض:

مانند همه سرطانها احتمال متاستاز و دست اندازی به نقاط دیگر وجود دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید