قند خون بالا

تعریف:

هیپرگلیسمی ( زیادی قند خون) به حالتی گفته می شود که در آن قند خونتان خیلی بالا رفته  و به 240 میلی گرم در سی لیتر یا بیشتر از آن می رسد  و بالا نیز باقی می ماند. وقتی که هیپرگلیسمی اتفاق می افتد نشان می دهد که مرض قند شما از کنترل خارج شده است. معمولا هیپرگلیسمی به آرامی ایجاد می شود و در بیشتر مواقع مشکل فوریت داری نیست . اما اگر قند خون شما مدت زمان طولانی باقی بماند ممکن است چندین مشکل بسیار خطرناک ایجاد کند.

درمان:

بهترین راه درمان هیپر گلیسمی اجرای دستورات روزمره زیر است:

پیشگیری:

برنامه رژیم غذائی را بطور دقیق اجرا کنید . وعده های غذائی را همانطور که از قبل برای شما برنامه ریزی شده است رعایت کنید. هیچوقت خوردن صبحانه را به امید آنکه در ناهار جبران خواهید کرد به تاخیر نیندازید. به یاد داشته باشید بدن شما موقعی انسولین را بهترمصرف می کند که در هر وعده، غذای کمتری مصرف کنید ولی تعداد وعده ها را افزایش دهید.

عوامل:

 هیپر گلیسمی می تواند در مواقع زیر اتفاق بیافتد:

علائم:

*احساس تشنگی بیش از حد کنید.

عوارض:

زخمها یا بریدگی هائی که ایجاد می شوند به کندی التیام مییابند. هیپرگلیسمی طول کشیده ممکن است ایجاد مشکلاتی در چشم ، قلب و کلیه بکند و اگر مرض قند شما از نوع 1 است هیپرگلیسمی می تواند منجر به کتواسیدوز بشود. کتواسیدوز وضعیت بسیار فوریت دار و خطرناک پزشکی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید