انحراف تیغه بینی

تعریف:

 در انحراف بینی (Septal Deviation) معمولاً کجی تیغه بینی در قسمت داخلی بینی است و تاثیری روی شکل ظاهری بینی نمی‌گذارد. سپتوم یا انحراف تیغ بینی یکی از شایع ترین مشکلات گوش و حلق و بینی و بیماری های تنفس است.

درمان:

برای‌ ناراحتی‌ خفیف‌، استفاده‌ از داروهای‌ بدون‌ نسخه‌ نظیر ضداحتقان‌ها برای‌ کاهش‌ ترشحات‌ بینی‌ ممکن‌ است‌ کافی‌ باشد. آنتی بیوتیک ها برای‌ مقابله‌ با عفونت‌، در صورت‌ لزوم‌ تجویز می‌شود.

پیشگیری:

از وارد آمدن‌ ضربه‌ به‌ بینی‌ پیشگیری‌ کنید. برای‌ ورزش‌های‌ پر برخورد و دوچرخه‌سواری‌ از کلاه‌های‌ محافظ‌ استفاده‌ کنید. هنگام‌ سوار شدن‌ در اتومبیل‌ کمربند ایمنی‌ خود را ببندید.

عوامل:

اگر به هر دلیلی یکی یا چندتا از این مراکز غضروف‌سازی یا استخوان‌سازی کمتر یا بیشتر از حد معمول رشد کنند، تیغه بینی ممکن است از خط وسط منحرف شده و در ناحیه ای به سمت راست یا چپ کج شود . ضربه به بینی یا شکستگی تیغه میانی بینی نیز می تواند موجب انحراف بینی شود. علاوه بر رشد ناهماهنگ فوق الذکر، وارد آمدن ضربه به بینی، یکی دیگر از عوامل اصلی پیدایش انحراف تیغه بینی است. این ضربه ممکن است هنگام تولد نوزاد و حین گذر از کانال زایمان به بینی او وارد شود و یا در طول زندگی اتفاق بیفتد

علائم:

از جمله علائم انحراف تیغه بینی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

عوارض:

هوا با عبور از بینی تصفیه و مرطوب می شود اما این افراد به علت انحراف بینی مستعد عفونت های ریه و حتی آسم هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید