التهاب‌ لثه‌

تعریف:

پریودنتیت‌ (التهاب‌ لثه‌) التهاب‌ و عفونت‌ لثه‌ها است که‌ باعث‌ تحلیل‌ رفتن‌ استخوان‌ تکیه‌گاه‌ لثه‌ می‌شود. پریودنتیت‌ بیش‌ از پوسیدگی‌ دندان‌ باعث‌ از دست‌ دادن‌ دندان‌ها می‌شود و در گروهبیماری‌های مسری‌ قرار نمیگیرد. به عبارت دیگر پریودنتیت فرم شدیدتری از بیماری لثه است که به علت تخریب استخوان نگهدارنده دندان، دندان ها لق شده و در صورتی که بیماری درمان نشود دندانها می افتند و از دست می روند. بنابراین یکی از علل شایع از دست دادن دندان ها پریودنتیت است و علت اصلی بروز آن پلاک میکروبی است.

درمان:

پلاک‌های‌ چسبنده‌ قابل مشاهده را با یک‌ مسواک‌ نرم‌ هر روز از روی‌ دندان‌هاو لثه‌ها پاک‌ کنید. احتمال‌ آسیب‌ دیدن‌ دندان‌ها و لثه‌ها با یک‌ مسواک‌ نرم‌ کمتر از مسواک‌ سخت‌ است‌. برای‌ استفاده‌ از نخ‌ دندان‌، یک‌ نخ‌ دندان‌ موم‌ اندود یا بدون‌ موم‌ را دور یک‌ انگشت‌ از هر دست‌ بپیچید. با فشار دادن‌ نخ‌ آن‌ را در فضای‌ بین‌ دو دندان‌ وارد سازید و با ملایمت‌ سطوح‌ دندان‌ها را با جلو و عقب‌ بردن‌ نخ‌ شبیه‌ حرکت‌ اره‌ در سطح‌ خط‌ لثه‌ای‌ تمیز کند. بین‌ تمام‌ دندان‌های‌ پایینی‌ را به‌ این‌ طریق‌ با هدایت‌ دو انگشت‌ تمیز کنید. سپس‌ نخ‌ را شل‌ کرده‌ و آن‌ را برروی‌ نوک‌ انگشتان‌ شست‌ قرار داده‌ و با هدایت‌ دو انگشت‌ شست‌ بین‌ دندان‌های‌ بالایی‌ را تمیز کنید. البته گاهی‌ جراحی‌ به‌ منظور برداشت‌ بافت‌ ناسالم‌ لثه‌ و بازسازی‌ استخوان‌ تکیه‌گاه‌ دندان‌ها جهت‌ حذف‌ حفرات‌ دندان‌ غیرطبیعی‌ ایجاد شده‌ لازم‌ است. برای‌ تسکین درد  هم مصرف‌ مسکنهای ساده مثل استامینوفن‌ توصیه میشود.

پیشگیری:

حفظ‌ بهداشت‌ مناسب‌ دهان، پرهیز از خوردن‌ میان‌ وعده‌های‌ شیرین‌ که‌ در تشکیل‌ پلاک‌ها نقش‌ دارند، مسواک زدن دندان­ها بعد از صرف خوراکیهای کافئین و شیرینیجات و حفظ‌ بهداشت‌ مطلوب‌ دندان‌ها و مراجعه منظم‌ دوره ای به‌ دندانپزشک‌ مراجعه‌ کنید. درباره‌ کافی‌ بودن‌ میزان‌ فلورید آب‌ آشامیدنی‌ منطقه‌ خود از دندانپزشک‌ به‌ محافظت‌ دندان‌ها در برابر بیماری‌ پریودنتیت کمک‌ کنند.

عوامل:

تخریب‌ استخوان‌ تکیه‌گاه‌ دندان‌ها توسط‌ پلاک‌ (یک‌ رسوب‌ چسبنده‌ متشکل‌ از باقی‌ مانده‌ غذاها، باکتری‌ها و مخاط‌) و بهداشت‌ نامناسب‌ دندان‌ها سبب‌ تشکیل‌ و تجمع‌ پلاک‌ها می‌شود و زمینه بروز پریودنتیت را فراهم میکند. بیماری‌های‌ کاهش‌دهنده‌ مقاومت‌ بدن‌ هم از جمله علل خطرساز بیماری محسوب میشوند.

علائم:

  • احساس‌ طعم‌ ناخوشایند در دهان‌
  • بوی‌ بد تنفس‌
  • خونریزی‌ لثه‌
  • شل‌ شدن‌ دندان‌ها در جای‌ خود
  • درد دندان‌ها یا لثه‌ هنگام‌ خوردن‌ غذاهای‌ داغ‌، سرد یا شیرین‌
  • در صورت‌ تشکیل‌ آبسه‌، علایم‌ درد، تورم‌، احساس‌ درد هنگام‌ لمس‌ لثه‌ها و تب‌ نیز اضافه‌ خواهد شد.

عوارض:

این‌ بیماری‌ معمولاً با ترکیبی‌ از درمان‌ مشکلات‌ دندانی‌ و رعایت‌ دقیق‌ یک‌ برنامه‌ بهداشت‌ دهانی‌ مطلوب‌ قابل‌ معالجه‌ است‌ اما بدون‌ درمان‌، دندان‌ها چنان‌ در جایگاه‌ استخوانی‌ خود شُل‌ می‌شوند که‌ کشیدن‌ آنها ضروت‌ می‌یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید