چربی خون

تعریف:

افزایش چربی خون همراه با بیماری هایی مانند کم کاری تیرویید، بعضی از بیماری های کبدی و کلیوی ، بیماری های قند( دیابت) ، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونت ها ، اعتیاد به الکل ، ایدز و … دیده می شود. همچنین افزایش چربی خون ممکن است علامت بیماری دیگری نبوده و بیمار به صورت اولیه دچار آن شود. چربی های اصلی موجود در پلاسما عبارت است از کلسترول و تری گلیسرید که به صورت متصل به پروتئین در پلاسما ( تحت عنوان لیپوپروتئین ها ) در گردش می باشند. چربی بالای خون به چند گروه می تواند تقسیم بندی شود .

درمان:

با توجه به وجود انواع مختلف هیپرلیپیدمی، بیماران حتما باید به توصیه های دارویی و تغذیه ای پزشک معالج خود توجه دقیق داشته باشند، چون هر کدام از این انواع، درمان دارویی و رژیم غذایی خاص خود را نیاز دارد.

پیشگیری:

جهت کنترل چربی خون خود موارد زیر را رعایت کنید:

عوامل:

عوامل غیر قابل کنترل

علائم:

کلسترول بالا معمولا هیچ علائمی ندارد. انجام آزمایش خون تنها راه تعیین کلسترول بالا است. در تعداد کمی از بیماران ممکن است حلقه سفید رنگی دور سیاهی چشم و یا رسوبات زرد رنگ چربی را در روی پلک ببینیم. این رسوبات چربی ممکن است بعضاً بر روی زانو، آرنج، کف دست، مفاصل انگشتان و یا پاشنه پا نیز دیده شوند که در این موارد باید به فکر ارثی بودن بیماری بود و تمام افراد خانواده را مورد بررسی و آزمایش دقیق قرار داد.

عوارض:

افزایش کلسترول با تراکم پایین ( 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید