سرطان پستان در مردان

تعریف:

سرطان سینه در مردان بیماری خیلی نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمونهایی همچون استروژن را که مشخص شده ایجاد سرطان پستان در زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تولید می‌کنند. بهر حال از هر 100 مورد سرطان سینه تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می‌شود و در میان یک میلیون مرد تنها 10 نفر دچار این بیماری می‌شوند. مردان به علت ناآگاهی از علائم سرطان سینه و یا احساس خجالت از طلب کمک در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. سالانه حدود 250 مرد مبتلا به سرطان سینه در انگلیس تشخیص داده می‌شوند، در حالی که 70 نفر در اثر آن فوت می‌کنند اما نیمی از مردان بیمار تا زمانی که سرطانشان به مرحله پیشرفته نرسیده تشخیص داده نمی‌شوند. به گفته محققان در صورت تشخیص زود هنگام ، احتمال بهبود کامل در مرد مبتلا به سرطان سینه 75 تا 100 درصد است در حالی که با پیشرفت این میزان به 30 درصد تنزل می‌یابد.

درمان:

جراحی ، پرتو درمانی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی برای مردان نیز تجویز می‌شود. یک تفاوت عمده این است که مردان مبتلا به سرطان پستان خیلی بهتر از زنان به هورمون درمانی پاسخ می‌دهند. بسیاری از سرطانهای پستان گیرنده‌های هورمونی دارند که جایگاههای خاص بر روی سلولهای سرطانی هستند که هورمونهای خاص مانند استروژن می‌توانند در آنجا عمل کنند. مردان بیش از زنان دارای این گیرنده‌ها هستند که این امر هورمون درمانی را موثرتر می‌سازد.

پیشگیری:

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از این سرطان وجود ندارد. اما شما می توانید سینه خودتان را معاینه کنید و شیوه جلوگیری از سرطان سینه را بیاموزید.

عوامل:

در 85درصد موارد علت سرطان سینه مشخص نیست. عوامل خطری که شما نمی توانید آنها را کنترل کنید، عبارتند از: جنس، ژن، نژاد، سن، وضعیت یائسگی، داروها و درمان های پزشکی، سن شروع قاعدگی و تاریخچه سلامتی خانوادگی(چنانچه در اقوام درجه یک و درجه دوی فردی، بیش از 2 نفر به سرطان سینه مبتلا شده باشند احتمال ابتلا به این سرطان در فرد بیشتر می‌شود.)

علائم:

نشانه‌های این بیماری در مردان مشابه علائم دیده شده در زنان است

عوارض:

در صورت عدم تشخیص، این سرطان می تواند کشنده باشد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید