سرطان پوست نوع بی.سی.سی

تعریف:

شایع ترین نوع سرطان پوست در انسان است که به تنهایی در هر سال در یک میلیون نفر در ایالات متحده توسعه میابد . کارسینوم سلول بازال حدود 80 درصد  از کل سزطان های پوست را تشکیل می دهد که این نوع سرطان در سلول های بازال پوست که پایین ترین لایه اپیدرمیس می باشد ایجاد میشوند .

درمان:

روش های بسیاری برای درمان موفقیت آمیز کارسینوم سلول بازال با شانس خوب بهبودی 90 درصد و بالاتر وجود دارد. هدف پزشکان برداشتن یا تخریب کامل سرطان با حداقل اسکار(زخم) بعد از عمل است. برای برنامه ریزی مناسب درمانی برای هر بیمار پزشکان مواردی همچون محل ضایعه ، اندازه ی آن ،شانس ایجاد اسکار، سن ، سلامت عمومی و تاریخچه ی پزشکی بیمار را در نظر می گیرند . روشهای مورد استفاده برای درمان کارسینوم سلول بازال شامل کورتاژ کردن ( تراشیدن ) پوست, برداشتن تومور با جراحی , سرما درمانی و اشعه درمانی می باشد

پیشگیری:

-محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در تعطیلات.

عوامل:

شیوع این بیماری در مردان مخصوصاً مردانی که کارشان زیر نور آفتاب است بیشتر می باشد هنگامیکه برجستگی ها به صورت دانه هایی در پوست ایجاد می گردد اگر بیش از یک ماه طول بکشد و خوب نشود و سن هم بالای

علائم:

بی سی سی به چندین فرم خود را نشان می دهد ، آن می تواند به شکل گره براق شفاف یا دانه های مروارید باشد ، جراحتی که مستمرا التیام میابد و دوباره باز میشود . بیشترین بی سی سی که بر روی پوست ظاهر می شود به سابقه قرار گرفتن پوست صورت ، گوش ها ، سر و اندام فوقانی در معرض خورشید ارتباط دارد . این تومور ها تمایل دارند به آهستگی رشد کنند و می توانند حدود نیم اینچ در سال رشد داشته باشند . در حالی که این تومورها به ندرت از یک نقطه بدن به نقطه دیگر گسترش میابند ، متخصصین پوست با تشخیص و درمان زود هنگام میتوانند از آسیب به بافت های مجاور جلوگیری کنند .

عوارض:

اگر زود برداشته و درمان نشود به غدد لنفاوی و جاهای دیگر مهاجرت می کند.
سرطان ملانو یکی از بدخیم ترین نوع سرطان های پوستی است که بسیار خطرناک و کشنده است که روی پوست سالم، روی خال ها، ناخن پشت و ساق پا محل شایع این سرطان است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید