لیزر چیست و چقدر در فیزیوتراپی تاثیر گذار است؟ - کلینیک فیزیوتراپی بهنام

لیزر چیست و چقدر در فیزیوتراپی تاثیر گذار است؟

لیزر چیست و چقدر در فیزیوتراپی تاثیر گذار است؟

استفاده درمانی از لیزر بسیار جدید است. اولین بار در سال های 1370-1360 در پزشکی مورد استفاده قرار گرفت و بعد کاربرد آن بیشتر و بیشتر شد. لیزر مخفف «نور تقویت شده توسط گسیل القایی تابش» است.

کلینیک فیزیوتراپی بهنام نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی بهنام (دوشنبه های طلایی با 15 درصد تخفیف دوره درمان)) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

لیزر مانند یک موج الکترومغناطیس وقتی به ماده برخورد می کند می تواند دچار انعکاس، انکسار، جذب و پراکندگی شود.

اساس کار لیزر به این شکل است که وقتی به یک بافت تابیده می شود الکترون خارجی سطح یک اتم را  به یک سطح انرژی بالاتر منتقل می کند، الکترون برای حفظ پایداری خود جابجا می شود و به سطح انرژی پایین تر برمی گردد و در این صورت می تواند انرژی زیادی را آزاد کند.

لیزرهای مختلفی برای درمان داریم که از انواع آن می توان به: لیزر یاقوت، لیزر هلیوم نئون و دایود اشاره کرد.

موارد استفاده از لیزر چیست؟

دو زمینه عمده برای استفاده از لیزر درمانی ترمیم بافتی و کنترل درد هستند. در این دو زمینه از لیزر درمانی به طور وسیع برای درمان همه انواع آسیب های بافت نرم  نظیر صدمات عضلانی، هماتوم ها و التهاب های تاندونی استفاده می شود.

استفاده از انواع تششعات با هدف ترمیم بافتی سابقه طولانی دارد که میزان اثربخشی آن بستگی به پارامترهای تنظیم آن دارد. لیزر در درمان و ترمیم سریع زخم های تنبل و زخم های تروفیک پیشنهاد شده است. عمل تکثیر در سلول های محل  زخم توسط عواملی نظیر کمبود اکسیژن یا PH غیرطبیعی یا موارد غیر طبیعی نظیر اختلال تغذیه ای مهار می شود. در این شرایط نور به عنوان یک سیگنال برای افزایش تکثیر سلولی عمل می کند و در واقع سرعت ترمیم زخم را در این موارد بالا می برد.

برای کنترل درد لیزر می تواند هم دردهای عضلانی- اسکلتی  را کنترل کند.  از لیزر درمانی برای کنترل بسیاری از دردهای حاد و مزمن استفاده می شود. برای انواع دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید یا روماتیسم های مفصلی، استئو آرتریت یا آرتروز، التهاب بورس های مفصلی و انواع مختلف کمردردها، التهاب های عصبی و اسپاسم های عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. برای انواع صدمات ورزشی نظیر آسیب های تاندونی و عضلانی، کشیدگی رباطها و آسیب های ناشی از ضربات، اثرات بسیار مطلوبی دارد.

در بیمارانی که دچار رماتیسم مفصلی هستند کاهش قابل توجه درد و التهاب و تورم بعد از استفاده از لیزر گزارش شده است. دردهایی با منشا عصبی را بسیار کاهش می دهد.

کاربرد دیگر آن لیزر آلوپانکچر یا لیزر نقاط طب سوزنی است. نقاط طب سوزنی مشخصی در بدن وجود دارند که اگر لیزر را در این نقاط استفاده کنیم اثرات ضد درد بسیار زیادی ایجاد می کند.

لیزر یکی از درمان های موثر فیزیوتراپی است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا بسیار تاثیرگذار است. لیزر، خون رسانی به بافت را افزایش می دهد و با این کار روند ترمیم بافت را تسریع می بخشد. همچنین آب رسانی به دیسک ها را زیادتر می کند و باعث ترمیم و کاهش درد آن ها می شود.

بعد از درمان با فیزیوتراپی آیا امکان بازگشت بیماری وجود دارد؟

بعضی از بیماران این ذهنیت را دارند که فیزیوتراپی ممکن است یک درمان موقت باشد، معمولا وقتی دردهای عضلانی- اسکلتی وارد بدن می شوند بسیار سخت خارج می شوند؛ برای مثال آرتروز مشکلی نیست که بین یک تا دو روز به وجود بیاید و برطرف شود، آرتروز مشکلی است که در طی چندین سال به وجود می آید و درمان قطعی ندارد. اگر فیزیوتراپی به شکل صحیح انجام شود و بیمار ورزش های صحیح را یاد بگیرد، درمان موقتی نخواهد بود. در فیزیوتراپی هدف این است که بیمار را برای ورزش آماده کنیم و برای ورزش کردن، بیمار نباید درد داشته باشد. اگر ورزش های صحیح انجام دهد و سبک زندگی خود را با مشورت و توصیه های فیزیوتراپیست اصلاح نماید، معمولا درد بر نمی گردد.

طول درمان فیزیوتراپی چقدر است و آیا می توانیم سرعت طول درمان را بیشتر کنیم؟

با استفاده از دستگاه های پیشرفته تری که در حال حاضر موجود است می توانیم روند ترمیمی را سرعت ببخشیم و طول دوره درمان را کم کنیم و بیمار را زودتر به مرحله تمرین درمانی برسانیم.

کلینیک فیزیوتراپی بهنام

کلینیک فوق تخصصی فیزیوتراپی بهنام، مورد اعتماد ورزشکاران و هنرمندان تمامی کشور طرف قرار داد با بیمه ها : (بیمه SOS , بیمه نیروهای مصلح , بیمه بانک ملی ,بیمه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • 13901354

    روماتیسم مفصلی دارم 25ساله دارومصرف میکنم لیزر هزینش چقدرمیشه متاسفانه با مردی ازدواج کردم که حتی یه ذره بفکرم نیس الان25ساله دررفتم وهمون داروهای اول که دادن رو ماه به ماه میگم پزشک عمومی مینویسن ومیخورم بدجورهم چاق شدم وروماتیسمم خوب نمیشه بالیزر خوب میشم ایا هزینشم بفرماییدچقدمیشه

  • alo_admin

    کتفی که خود به خود دربیاد بدون جراحی چاره دارد

  • صادق شمشیرب

    سلام میخواستم از جلوگیری ناس بهم بگین نمیدونم چیکارکنم ممنون

  • alo_admin

    آیا قرص پیروکسیکام پوکی استخوان می آورد؟

  • لغو پاسخ