اگر پوسیدگی دندان در ابتدا درمان نشود چه پیامدها و مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟ - موفق فولادگر

اگر پوسیدگی دندان در ابتدا درمان نشود چه پیامدها و مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

اگر پوسیدگی دندان در ابتدا درمان نشود چه پیامدها و مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

اکثر افرادی که درگیر درمان‌های گران‌قیمت و پرهزینه می‌شوند یا به مرحله‌ای می‌رسند که نمی‌توانند دندان را نگه دارند و مجبور می‌شوند دندان را بکشند، شروع این مسائل از بهداشت یا وضع دندانی که شرایط ناخواسته است و دست خود بیمار نیست که دندان‌هايش دچار مشکل می‌شوند، شروع همه این مشکلات به خاطر همان پوسیدگی ساده دندانی است. مثلا غذا روی آن قسمت‌ها گیر می‌کند و تا یکی، دو روز بعد پوسیدگی ایجاد می‌شود و دندان خراب می‌شود. این بیمار اگر بخواهد پیشگیری کند بهترین روش بهداشت دهان و دندان است و بعد از آن به صورت ناخواسته وارد مرحله پوسیدگی می‌شود و سریع باید به یک دندانپزشک ماهر مراجعه شود تا پوسیدگی را هرچه سریع‌تر رفع کند و از مواد ترمیم مناسب استفاده کند تا به مرور زمان آسیب نبیند، اما این مرحله هم اگر انجام نشود، وارد یک مرحله‌ای می‌شویم که پوسیدگی وارد تاج دندان و بعد از آن وارد عصب دندان می‌شود و  بیمار درگیر دردهای حاد و غیرقابل تحمل می‌شود که دندانپزشک مجبور است اقدامات بیشتری مانند عصب‌کشی را انجام دهد و اگر به این مرحله هم توجه نشود، باعث عفونت دندانی می‌شود. درمان عفونت دندان هم یک درمان حساس و دقیقی است برای افرادی که خیلی عفونت‌شان پیشرفت داشته باشد و امکان دارد جواب نگیرند، ولی افرادی که در مراحل پیشرفته نیستند تا اندازه‌ای می‌توانند جواب بگیرند اما عمر دندان را کم می‌کند. اگر پوسیدگی به مراحلی رسید که تاج دندان را از بین برد و عفونت در ریشه رخنه کرد و حتی استخوان فک را هم درگیر کرد، لثه درگیر شد، دچار پیلوری لثه شد، باعث لقی دندان ‌مي‌شود و نگهداری دندان برای بیمار و دندانپزشک محال شده که مجبور می‌شود این دندان را بکشد و وارد درمان پرهزینه ایمپلنت شود یا درمان‌های دیگر که در اصل از همان ابتدا با پیشگیری می‌توانست به اينجا نكشد و احتیاجی به این درمان نداشته باشد.

دکتر موفق فولادگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر موفق فولادگر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دندان های که درد دارند، لثه هایی که خونریزی می کنند و نفس هایی که بوی بدی می دهند، همگی نشانه ی بهداشت دهان و دندان ضعیف است.باکتری ها می توانند به راحتی از دهان وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد عفونت و التهاب می شود.

بسیار مهم است که به طور متناوب به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت کلی بدنتان مطمئن شوید.

برای چکاپ دندان هر چند وقت یک‌بار باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

چکاپ دندان به‌ طور روتین علمی معمولا سالی دو بار یعنی هر 6 ماه یک‌بار است، ولی بیمارانی هستند که از لحاظ بهداشتي یا از لحاظ نگهداری یک مقدار درگیر هستند و مشکلاتی دارند که باید زود به زود درمان انجام گیرد. هر سه الی چهار ماه یک‌بار با یک عکس رادیولوژی به نام OPG (و یک‌سری عکس‌های رادیولوژی دیگری که اگر لازم باشد باید انجام گیرد) باید معاینه شوند.

توجه داشته باشید تنها علت مراجعه به مطب دندانپزشکی پوسیدگی دندان نیست. دندانپزشک سلامت دهان شما را ارزیابی می کند. اگر لازم باشد دندان ها را تمیز کرده و به آنها فلوراید نیز می زند.

 

چکاپ های سه گانه

1- دوران بارداری: بهترین زمان مشاوره با دندانپزشک برای پذیرش توصیه­های پیشگیری، زمانی است که زوجین منتظر فرزند هستند. مشورت در مورد عادات بهداشتی و غذایی و مشورت قبل از تولد، نسبت به نحوه رویش دندان های کودک نیز تذکر داده می شود.

۲) کودکان زیر ۳ سال: مراقبت از دندان ها با رویش اولین دندان های شیری آغاز می شود. در این مرحله می توان با پیچیدن گاز مرطوب دو لایه یا پارچه تمیز به دور انگشتان والدین انجام داد. این اقدام باید روزی یک بار انجام شود.

۳) کودکان ۳ تا ۱۲ سال: والدین باید به کودک خود در تمیزکردن دندان ها با مسواک و نخ دندان کمک کنند. مسواک زدن در کودکان نیز با نظارت والدین باید حداقل یک بار در شب و ترجیحاً روزی دو بار انجام شود. والدین باید کنترل کننده بهداشت دندان کودکان شان باشند.

کدام روش برای پر کردن دندان مناسب‌تر است؟ آمالگام یا کامپوزیت؟   

معمولا امروزه بیشترین ترمیم‌هایی که انجام می‌گیرد و پزشک هم ترجیح می‌دهد ترمیمی را که برای بیمار انجام می‌دهد هم مشکل تخریب تاج و پوسیدگی رفع شود و هم به خاطر بحث زیبایی و دیده نشدن، ترمیم کامپوزیت است كه به رنگ دندان پر شود، ولی همیشه این مقوله صادق نیست و گاهی پیش می‌آید که محل تخریب و پوسیدگی تاج دندان جایی قرار دارد که در کار با کامپوزیت محدودیت ایجاد می‌کند، چون ترمیم با کامپوزیت شرایط خاص خود، هنر و تکنیک‌های خاص خودش را دارد. ترمیم دندان را تا جایی که دیده نشود و دور از منطقه دید باشد با آمالگام انجام می‌دهیم.

مزایای کاربرد آمالگام: بزرگترین مزیت آمالگام استحکام و پایداری آن برای مدت طولانی می باشد. به همین دلیل، دندانپزشکان برای پر کردن دندانهای آسیا (مولر)، پرکردگی های وسیع و یا افرادی که دارای دندان قروچه و سایش شدید دندان می باشند، تمایل بیشتری به ترمیم با آمالگام دارند. عمر متوسط پرکردگی با آمالگام حدود ده سال است

معایب آمالگام: مهم ترین عیب آمالگام، ظاهر و رنگ ناخوشایند آن برای بیماران است. بعضی از بیماران با وجود توصیه موکد دندانپزشک مبنی بر ترمیم دندان با آمالگام، صرفا به خاطر مسئله زیبایی، ترمیم با کامپوزیت را ترجیح می دهند. مسئله دیگر خاصیت رسانایی آمالگام به عنوان یک آلیاژ فلزی است که سرما و گرما را بهتر منتقل می کند. در نتیجه، برخی بیماران حساسیت بیشتری را در هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد گزارش می کنند.

 

دکتر موفق فولادگر

دکتر موفق فولادگر، عضو سازمان رسمی نظام پزشکی کشور، عضو انجمن دندانپزشکان ایران، رتبه پنجم آزمون جامع دندانپزشکی کشور سال ۱۳۷۱، دندانپزشک زیبایی و جراحی معروف ترین و معتبرترین برندهای...

سوالات خود را از بپرسید
  • مهدی افشاری

    سلام دکتر لطفاً قیمت پر کردن و عصب کشی دندان هفت از پایین با نصب روکش و مدت زمان تا نصب روکش رو بفرمایید چون میخوام از شهرستان بیام بدونم چه مدت باید اقامت داشته باشم باتشکر ممنون میشم اگه راهنمایی و جواب بدین

  • alo_admin

    دو تا از دندان هایم دچار کیست شده آیا باید کشیده شود دندان ها عصب کشی هم شده است اما خالی شده

  • alo_admin

    سوال نداشتم چون مریض شما هستم و مصاحبه شما رو دیدم و رزومه شما رو خوندم واز حسن محبت شما و تخصص و کارایی شما لذت بردم با بهترین ها برای شما

  • لغو پاسخ