درمان ریزش مو از چه طریقی امکان‌پذیر است؟ - سوسن اسماعیلی

درمان ریزش مو از چه طریقی امکان‌پذیر است؟

درمان ریزش مو از چه طریقی امکان‌پذیر است؟

 

دکتر سوسن اسماعیلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سوسن اسماعیلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

موها نقش مهمي در زندگي همه ما دارند. زيبايي و سلامت موها براي تك تك ما مهم است و همه ما براي مراقبت و زيبايي آنها از هيچ كوششي دريغ نمي‌كنيم. در اين بين اما گاهي اوقات ممكن است به دلايل مختلفي برخي افراد به ريزش مو دچار شوند كه اين امر بسيار ناخوشايند خواهد بود چه براي مردان و چه زنان. ريزش مو هر چند در برخي افراد ممكن است امري طبيعي باشد اما نمي‌توان آن را خوشايند دانست. در اين صورت افراد به دنبال درمان ريزش مو خواهند رفت. برای درمان ریزش مو اولین کاری که باید انجام دهیم این است که نوع ریزش را تعیین کنیم که آیا ارثی، هورمونال یا به خاطر کمبود بعضی از مواد اولیه است. بهترین کاری که قبل از شروع درمان می‌توانیم انجام دهیم گرفتن آزمایش خون است که هم میزان ویتامین‌ها را در آن بسنجیم و از همه مهم‌تر میزان آهن خون (هم آهن باند و هم آهن آزاد) را اندازه‌گیری کنیم. چون در سنین 45-15 سالگی در خانم‌ها آمار خیلی بالایی از کم‌خونی ناشی از فقر آهن را مشاهده می‌کنیم. از مهم‌ترین علت ریزش مو در خانم‌ها کمبود این نشانه در خون است که ما با تجویز قرص آهن و فولیک اسید ریزش را در حد خیلی خیلی زیادی کنترل مي‌کنیم.

ریزش مو گاهي اوقات ممكن است به دليل بعضی از بیماری‌ها روی دهد، از جمله در لوپوس یا دیابت. ریزش مو می‌تواند از علائم بعضی از بیماری‌ها باشد. بنابراین تشخیص و درمان  ریزش مو می‌تواند سبب کشف بیماری و درمان به‌موقع آن شود. در بعضی از بیماری‌های مزمن هم ممکن است ریزش مو دیده شود.

در برخي موارد هم مراقبت‌هاي نامناسب مي‌تواند علت ريزش مو باشد. مثلا کشش بیش از حد موها از علل مهم ریزش مو خواهد بود.

اما شايد بتوانيم بگوييم كه مهم‌ترین عامل ریزش مو، می‌تواند رژیم غذایی نامتعادل باشد. هنگامی که تغذیه فولیکول مو به‌طور کامل باشد، موی سالم ایجاد می‌شود ولی هنگام تغذیه ناقص این بخش، سلول‌های این ناحیه دچار سوء‌تغذیه شده و به تدریج می‌میرند یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند. کاهش نمک مصرفی،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع، کاهش مصرف آجیل، شکلات، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب، سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد. رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد غذایی باشد. برای کاهش و درمان ریزش مو، غذای پرپروتئین و آهن کافی، لازم است. همچنین مصرف میوه‌ها، سبزی‌های تازه، سالادها و… نیاز است.

دسته بعدی ریزش مو، ریزش موی هورمونی است که در خانم‌ها به راحتی قابل کنترل است ولی در آقایان متاسفانه محدودیت درمان داریم، یعنی در آقایانی که هنوز رشد کامل را نداشتند ما مجاز به استفاده از داروهایی که ترشح هورمون را متوقف کند، نیستیم.

در آقایان ریزش مو بیشتر به خاطر  مسائل هورمونال است که اینها را باید به دو دسته تقسیم کنیم:

1- آقایانی که هنوز در سن رشد هستند و زیر 25 سال هستند

معمولا ما برای اینها از داروهایی که هورمون مردانه را ساب ریس می‌کند نباید استفاده  کنیم، چون تستوسترون در رشد آقایان مخصوصا در رشد استخوانی آنها و در فرم گرفتن بدن‌شان خیلی خیلی موثر است پس اگر از داروهایی مثل فیناستراید که در واقع هورمون را بلاک می‌کند استفاده کنیم، ضرر زیادی به سلامت آقایان می‌زنیم که ارزش ندارد.

2- آقایانی که سن رشد استخوانی آنها تمام شده است یعنی بالای 25 سال هستند.

خیلی کنترل شده می‌توانیم از این داروهای هورمونی استفاده کنیم که هم باعث قطع ریزش و هم باعث رویش مجدد خواهد شد.

در مورد ریزش مو در آقایان و خانم‌ها باید به این مساله دقت کنیم که استفاده بیش از حد از ماینوکیسیدل متاسفانه با غلظت‌های بالا می‌تواند به سلامت پوست آسیب زیادی برساند و از این گذشته تمام موها را وابسته به خودش می‌کند که بعد از قطع ماینوکیسیدل برگشت ریزش مو را دوباره خواهیم داشت که خیلی بیشتر از قبل خواهد بود.

ریزش مو را براساس علت آن درمان مي‌كنند. در صورت وجود علل زمینه‌ای كه باید برطرف شود، یکسری درمان کلی هم به‌صورت تجربی در همه موارد استفاده می‌شود از جمله قرص ویتامین E ، ویتامین ب‌کمپلکس و قرص‌های آهن و هماتینیک.

اثربخشی درمان ریزش مو قویا مرتبط با عاملی است که موجب ریزش مو شده ‌است. یک روش درمان نه‌تنها باید به حل مشکل پشت صحنه‌ ریزش مو بپردازد؛ بلکه باید توانایی تصحیح فرم‌های مختلف ریزش مو را نیز داشته باشد. درمان برخی از فرم‌های ریزش مو راحت‌تر است.

اگر ریزش مو در نتیجه استرس، کمبود تغذیه‌ای یا کمبود خواب باشد، این علت‌ها موقتی بوده و به محض اینکه مشکل برطرف شود، رشد مو از سر گرفته می‌شود. درمان بیماری خودایمنی یا رفع مشکل تیروئید به‌عنوان ریشه ریزش مو نیز می‌تواند به همان سرعت مشکل ریزش مو را حل کند.

براي درمان ريزش مو لازم مي‌دانم كه بگويم قبل از درمان، حتما به یك پزشك متخصص پوست و مو مراجعه شود تا علت ریزش موی سر پیدا شود، چون تمام ریزش‌های مو و كم‌پشتی و طاسی‌ها درماني واحد ندارند.

امروزه درمان‌های مختلف موضعی و خوراكی در مقایسه با گذشته وجود دارند. تعیین نوع دارو یا مخلوطی از دارو كه برای هر فردي مناسب باشد، بستگی به سن، جنس، تشخیص علت ریزش موی سر و میزان ریزش مو دارد.

از افراد تقاضا دارم برای درمان ریزش مو، از هیچ دارویی بدون نسخه استفاده نکنند، کسانی که در داروخانه هستند و مشاوره می‌دهند ممکن است که علم کافی برای این کار نداشته باشند، به جز داروسازها که علم آنها در مورد دارو از ما بیشتر است. خیلی از کسانی که به عنوان تکنيسین داروخانه مشغول فعالیت هستند (نسخه پیچ‌ها) ممکن است بدون نسخه داروهای خیلی خطرناکی را به جامعه تزریق کنند، به افراد توصیه می‌کنم که برای ریزش مو خودسر اقدام نکنند. ریزش مو درمان‌پذیر است اما حتما باید توسط پزشک درمان شود و هموطنان ما باید بدانند که حوصله داشته باشند، چون درمان ریزش مو نیاز به زمان زیادی دارد، پس می‌گوییم که ریزش مو قابل درمان است ولی حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

دکتر سوسن اسماعیلی

دکتر سوسن اسماعیلی، پزشک پوست، مو و زیبایی فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1374 است. دارای سابقه کار در مطب و کلینیک پوست مو و زیبایی از...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Sara

    سلام خانم دکتر پوست زیر ناخن انگشت شصت دستم ورم کرده و پوست دستم از ناخنم انگاری فاصله داره ولی هیچ دردی نداره علت چیست؟

  • سمانه محمدی

    سلام خانوم دکتر دختر ۷ سالی دارم که روی دماغش واطراف دماغش جوش سفید رنکی هستش مانند چرکی باید چ کاری انجام بدم

  • مژگان

    سلام خانم دکتر ،خسته نباشین،ببخشید من راجع به ریزش مو ازتون سوال دارم،چنوقته که موهای من شروع به ریزش کرده،وه با هر بار شانه زدن حدود ۵۰ دونه از موهام میریزه،موهام بلنده،جنس خشک و زبری هم به خودشون گرفتن،حالا من نمیدونم علتش چیه،ولی من کمبود آهن و ویتامین dهم دارم،یه جا خوندم که ربط داره،و اینکه من شنیدم شامپوی طبیعی و دست ساز گل ختمی درمان ریزش مو هستش،آیا درسته؟و اینکه پیشنهاد شما چیه؟و از چه شامپویی استفاده کنم بهتره؟ ممنون

  • بنیامین حیدریان

    سلام خانم دکتر چند وقتی هست ریزش موهام زیاد شده و اینکه به طور ارثی برادرام همه موهاشون ریخته چیکار کنم موهام نریزه

  • لغو پاسخ
دکتر سوسن اسماعیلی
بستن دکتر سوسن اسماعیلی دکتر سوسن اسماعیلی

سوالات خود را از دکتر سوسن اسماعیلی بپرسید

02144016784