چه توضیحاتی در خصوص لامینت یا ونیر دندان دارید؟ - زهره سادات نوروز زاده

چه توضیحاتی در خصوص لامینت یا ونیر دندان دارید؟

چه توضیحاتی در خصوص لامینت یا ونیر دندان دارید؟

با استفاده از لامینت دندان می­‌توانید دندان­‌ هایی که رنگ آنها تغییر پیدا کرده است، شکسته یا لب پر شده‌­اند، شکاف بین آنها وجود دارد، هم طراز یا مسطح نیستند و یا پوسیده شده­‌اند را درمان کنید. به طور خلاصه می­‌توان گفت لامینت بهبود ظاهر دندان‌­هایی است که دارای مشکلات ذکر شده هستند.

دکتر زهره سادات نوروز زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر زهره سادات نوروز زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در واقع لامینت دندان لایه­‌های باریکی از جنس چینی یا رزین کامپوزیت و سرامیکی(پرسلن) هستند که هم رنگ دندان طبیعی است. برای انتخاب جنس ونیر دندان باید با پزشک خود مشورت کنید که به طور معمول تعداد جلسات درمان و قرار دادن لامینت 3 جلسه است.

ونیرهای پرسلن (سرامیکی) در مقابل لکه‌‌‌ ها بهتر از ونیرهای کامپوزیتی مقاومت می‌ کنند و جلوه‌ی بهتری از مشخصه‌ های بازتاب نور دندان‌های طبیعی ارائه می‌ دهند. ونیرهای کامپوزیتی نازک‌تر بوده و برای جایگزینی نیاز به ارسال به لابراتوار ندارند و در داخل مطب ساخته می شوند. بهترین گزینه‌ی مواد ونیر برای شما باید توسط دندان‌پزشک شرح داده شود.

ضخامت لامینت چقدر است؟

نازکی لامینت را می توان به پوست تخم مرغ یا به لنزی بسیار نازک تشبیه کرد که در عین ظرافت باعث حفظ مینا و عملکرد دندان می­ شود. همانند لنزی که برای بیمار استفاده کاربردی فراوانی دارد و در عین حال از چشم و قرنیه بیمار نیز محافظت می­ کند.

درد بعد از کامپوزیت و  حساسیت دندان لامینت شده بعد از درمان

پس از انجام لامینت دندان، همانند سایر ترمیم­ ها، در ابتدا حساسیت هنگام مصرف مواد غذایی خیلی گرم و یا خیلی سرد مشاهده می­ شود. ولی بعد از مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین می ­رود.

مزایا و معایب

لامینت ­ها، ظاهری شبیه دندان طبیعی دارند و در برابر لکه­ ها مقاوم (مخصوصاً لامینت ­های نوع چینی) هستند، اما بهتر است که از مصرف زیاد و بیش از حد نوشیدنی­ هایی چون قهوه و چای خودداری کنید.

مصرف دخانیات و سیگار نیز باعث تغییر رنگ لمینت­ ها می ­شود. سعی کنید استفاده نکنید یا به میزان حداقل استفاده کنید.

معمولاً لامینت­ ها بین 5 تا 10 سال ماندگاری دارند، هم چنین ونیرها احتیاج به مراقبت خاصی ندارند و تنها کافی است نکاتی از قبیل بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به طور مرتب و منظم را رعایت کنید.

معایب کامپوزیت دندان چیست؟

در مقایسه با لامینت­ های سرامیکی می­ توان گفت احتمال تغییر رنگ کامپوزیت دندان بیشتر و داشتن شکست نوری بسیار متفاوت­ تر از مینای دندان از معایب لامینت­ های کامپوزیتی است.

مزایای ونیر کامپوزیتی

* اصلی ­ترین مزیت کامپوزیت ونیر تراش ندادن دندان­ ها در آن است. در این روش بر خلاف ونیر سرامیکی نیازی نیست تا دندان­ های شخص را تراش داد. به همین علت بیشتر افراد مایلند که از ونیر کامپوزیتی استفاده کنند. البته باید در نظر داشته باشید که در مواردی که  فرد دندان­ های بسیار نامرتبی دارد و یا دندان ­های وی آسیب دیده وخراب هستند نمی­ توان از ونیر کامپوزیت استفاده کرد.

* ونیر کامپوزیتی نسبت به ونیر سرامیکی هزینه کمتری دارد.

* ونیر کامپوزیتی در طی یک یا دو جلسه آماده قرار گرفتن بر روی دندان شما است، این در حالی است که در ونیر سرامیکی نیاز به قالب­ گیری و فرصت برای آماده شدن قالب­ ها است و همین­ طور زمان بیشتری برای تراش دادن دندان­ ها نیاز است.

* در لامینت کامپوزیتی می ­توان از موادی استفاده کرد که بیشتر ازیک درجه از دندان­ های شما سفید است، روش کامپوزیت به روش لبخند هالیوودی معروف است. ولی در ونیر سرامیکی مواد تنها یک یا دو درجه سفیدتر از دندان هستند.

 

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده؛ جراح دندانپزشک، ایمپلنت و لیزر دندان فارغ تحصیل سال 84شماره نظام پزشکی 106854 دارنده گواهینامه ایمپلنت از انجمن ایمپلنت آمریکا در سال 2006 و گواهینامه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    سلام داکتر صاحب من یک مشکل دارم که دندان هایم سر بخودی پوسیده میشوند منتظر جواب و هدایت تان استم تشکر.

  • alo_admin

    سلام چطور میتوان دندان هایی که کامپوزیت شده رنگش را روشن کرد .من دندانهام کامپوزیت شده ولی رنگش تیره شده حدود 9 سال پیش انجام شده

  • alo_admin

    با سلام روی 2 دندان اصلی دختر 6 ساله ام لکه های قهوه ای بوجود آمده چرا این لکه ها پدید آمده و باید چه کاری انجام دهم ممنون

  • لغو پاسخ