توضیح دکتر مسعود تهرانی درباره تاثیر افزایش سن بر احتمال ابتلا به بواسیر

مهرناز زاوه
اخبار پزشکی و سلامت - بواسیر‌ دسته‌‌ نرمال بافت آوندی، ماهیچه‌ ‌صاف و بافت هم‌‌بند است که توسط لایه‌ی پوششی طبیعی به مجرای مقعد متصل شده‌اند. اگرچه آن‌ها بخشی طبیعی از آناتومی ما هستند اما در صورتی‌که این بافت‌ها متورم، ملتهب، پاره و سبب خونریزی در مدفوع شوند می‌توانند مشکل‌ساز باشند. با بالاتر رفتن سن، احتمال ابتلا به بواسیر بیشتر می‌شود و اوج بروز آن بین ۴۵ الی ۶۵ سالگی است.

دکتر مسعود تهرانی، پزشک متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی :
بواسیر‌ دسته‌‌ نرمال بافت آوندی، ماهیچه‌ ‌صاف و بافت هم‌‌بند است که توسط لایه‌ی پوششی طبیعی به مجرای مقعد متصل شده‌اند. اگرچه آن‌ها بخشی طبیعی از آناتومی ما هستند اما در صورتی‌که این بافت‌ها متورم، ملتهب، پاره و سبب خونریزی در مدفوع شوند می‌توانند مشکل‌ساز باشند. با بالاتر رفتن سن، احتمال ابتلا به بواسیر بیشتر می‌شود و اوج بروز آن بین ۴۵ الی ۶۵ سالگی است.
انواع بواسیر
بواسیر دو نوع مختلف دارد: ۱- بواسیر داخلی ۲- بواسیر خارجی
بواسیر داخلی
بواسیر داخلی زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های مقعدی داخل راست روده و لایه‌های آن متورم شوند.  تشخیص این نوع بواسیر سخت‌تراست زیرا بدون درد و از دید پنهان است. هنگامی‌که رگ‌ها متورم و بزرگتر شدند شروع به وارد شدن به مجرای مقعدی می‌کنند. پس از مدتی بواسیر ممکن است باعث خونریزی در حین دفع مدفوع شود، همچنین ممکن است احساس خارش یا ضربان در آن ناحیه داشته باشید. اگر بواسیر تا جایی پیشرفت کند که از مقعد بیرون بیاید یا آویزان شود عوارضی بسیار جدی‌ در پی خواهد داشت و باید سریعاً توسط متخصصان درمان شود.
بواسیر خارجی
بواسیر خارجی هنگامی رخ می‌دهد که رگ‌های راست‌روده‌ اطراف مقعد ضعیف و متورم شده و در نتیجه سبب تجمع خون زیر پوست می‌شود. پس از مدتی پوست آن ناحیه متورم و رگ‌ها پدیدار می‌شوند. بواسیر اگرچه در ابتدا ممکن است بدون درد باشد، ولی  یکی از اولین نشانه‌هایی که ممکن است نظرتان را جلب کند خونریزی از مقعد است. نشانه‌ی دیگر احساس خارش و دردناک بودن مقعد است. اگر این نوع بواسیر درمان نشود عوارض لختگی خون و ترومبوز را در پی خواهد داشت.
عواملی که ریسک ابتلا به بواسیر داخلی و خارجی را افزیش می‌دهند
۱- بالا رفتن سن
۲- رژیم غذایی کم فیبر
۳- فشار زیاد هنگام دفع و یبوست
۴- اسهال مزمن
۵- بارداری
۶- چاقی
۷- بیماری التهاب روده
۸- بیماری کبدی
این مطلب نتیجه مطالعه مطالب سایت‌های‌ ‌Hemorrhoid Center of Excellence ‌و Chicago Hemorrhoid و کتاب‌ Hemorrhoids No More…   نوشته توماس برت  است.

دکتر مسعود تهرانی، پزشک متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی است که در حیطه جراحی عمومی نیز تجربیات زیادی دارد. به همین دلیل علاوه بر جراحی‌های مربوط به زیبایی، در‌ جراحی‌هایی مثل درمان بواسیر با لیزر و بدون بستری و هزینه مناسب در یک جلسه، لیزر لیپولیز و شقاق نیز تبحر دارد. بلفاروپلاستی(پلک)، رینوپلاستی(بینی) لیفت صورت و گردن و پیوند موی طبیعی از جمله خدماتی است که دکتر مسعود تهرانی ارائه می‌دهد.

جهت ارتباط با مطب دکتر تهرانی با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188787577

02188787578

شماره همراه:

09309924033

مشاوره رایگان همه روزه

آدرس: جردن، بین میرداماد و ظفر، کوچه سرو، پلاک 2- طبقه 2- واحد 11

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ