چه زمانی کلیه ساز سنگ‌ می‌زند ؟

سنگ کلیه یکی از تابلوهای بالینی شایع در پزشکی است. آب حاوی املاح فراوان، زمینه ژنتیک و کمی مصرف آب، عوامل بروز سنگ کلیه محسوب می‌شود.

سنگ کلیه از طریق مجرایی به نام حالب به مثانه رسیده و از مجرای ادراری دفع می شود. این ذات سنگ نیست که درد و علائم می دهد، بلکه حرکت سنگ، گیرافتادن آن و تجمع ادرار در پشت آن ایجاد علائم می کند.

کلیه سنگ ساز عموما هر سه سال یک بار به تولید سنگ در بیشتر بیماران منجر می شود؛ البته کلیه هایی هستند که هر ساله یا به فواصلی بیشتر تولید سنگ می کنند.

حرکت سنگ باعث بروز درد در پهلو می شود. درد ممکن است به کشاله ران یا ناحیه تناسلی سرایت کند.

گاهی بیماران با درد سر دل مراجعه می کنند. این بیماران با تشخیص درد معده و احتمال التهاب معده درمان می شوند تا زمانی که آزمایش، سنگ را تائید کند.

یکی از یافته هایی که بیمار را به وحشت می اندازد، تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز است. البته تغییر رنگ از زرد پر رنگ تا قرمز متغیر است و همه بیماران ادرار خونی ندارند؛ البته با وجودی که ادرار به رنگ خون نیست، بیشتر در آزمایش دقیق، ادرار خون را می توان دید.

علائم تحریکی ادراری مانند سوزش، تکرر ادرار و تعجیل برای رفتن به دستشویی در سنگ هایی رخ می دهد که در بخش انتهایی حالب بروز می کند. بسیاری از بیماران تصور می کنند دچار عفونت ادراری شده اند، اما وجود خون فراوان و عفونت در آزمایش ادرار نشانه ای بر دفع سنگ است.

در بیمارانی که سابقه دفع سنگ دارند خود به راحتی تشخیص می دهند که دوباره دچار سنگ سازی شده اند. در این بیماران حتی نیاز به دادن آزمایش و سونوگرافی نیست، اما در بیمارانی که برای اولین بار دچار سنگ سازی شده اند، لازم است با انجام آزمایش ادرار و سی تی اسکن از کلیه و مجاری ادرار وجود سنگ کلیه تائید می شود.

مطالب مرتبط :

کدام خوراکی‌ها بر پیشگیری از سنگ کلیه تأثیر دارند؟

چگونه می توان با تغذیه از سنگ‌ کلیه پیشگیری کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ