جراحی ترمیمی بینی

مهرناز زاوه
دکتر علی میقانی، فلوشیپ جراحی زیبایی و ترمیمی صورت: Revision Rhinoplasty یا جراحی ترمیم بینی عملی است برای بازسازی و اصلاح ایراد هایی که در اثر جراحی قبلی به وجود آمده است.

دکتر علی میقانی، فلوشیپ جراحی زیبایی و ترمیمی صورت:

Revision Rhinoplasty یا جراحی ترمیم بینی عملی است برای بازسازی و اصلاح ایرادهایی که در اثر جراحی قبلی به وجود آمده است. در برخی موارد جراح  بینی به نکات ریزی توجه نکرده و باعث به وجودن آمدن نقص های کوچک می شود که باعث می شود بیمار از جراحی زیبایی خود رضایت کامل را نداشته باشد. مثلا اگر در عمل اول به بزرگ بودن توربینیت های بینی توجهی نشود بیمار برای عمل ترمیم بینی دوباره به متخصص مراجعه کرده و نقایص عمل اول برای اصلاح گرفتگی بینی انجام  می شود. برای ترمیم بینی جراح به موقعیت و مکان قرارگیری غضروف های درون بینی و همچنین مشکلاتی که به وجود آمده در عمل اول توجه می کند. همچنین موقعیت بینی پیش از جراحی بینی اول نیز بررسی می شود.

دلیل انجام عمل جراحی بینی ترمیمی:

علت های فراوانی برای جراحی ترمیم بینی می توان بیان کرد. پر واضح است که هر چقدر این عیوب بیشتر باشد احتمال رسیدن به نتیجه مطلوب کاهش پیدا می کند. کسانی که متقاضیان جراحی بینی ترمیمی هستند معمولا دارای مشکلات زیر هستند.

تیغه یا همان اسکلت بینی اگر محکم نباشد به مرور زمان باعث افتادگی نوک بینی می شود. این نوع از مشکلات  با جراحان متخصص برطرف خواهند شد.

عمل ترمیمی بینی چه معایبی را برطرف می کند؟

در صورتی که غضروف هایی که باعث به وجود آمدن قوز بینی شده است به مقدار مناسب برداشته نشده و بینی همچنان دارای برآمدگی است. این نقص به جا مانده از جراحی اول را به راحتی می توان برطرف کرد.

مشکلاتی مانند کجی بینی و انحراف بینی اگر در عمل جراحی بینی اول اصلاح نشده است با جراحی ترمیمی قابل حل است.

زمانی که بافت بینی بیشتر از حد نیاز برداشته شده است و با این امر در قسمت پشت و یا دیواره بینی باعث ایجاد فرورفتگی شده و یا بینی بیش از اندازه سربالا شده است. این مشکلات و اختلالات به تجربه و مهارت بالای جراح نیاز دارد و برای حل آن معمولا در ابتدا به محم کردن اسکلت بینی می پردازند و غضروف ها و یا استخوان ها از قسمت های دیگر همان شخص مانند غضروف درون بینی  و یا لاله گوش  برداشته می شود. این جراحی مقداری سخت بوده و نمی توان نتیجه آن را به خوبی حدس زد.

از دشوارترین عمل های ترمیمی جراحی بینی زمانی است که پوست در هنگام عمل اول و یا بعد از آن آسیب دیده باشد. گاهی زمان ها حتی ترمیم برای این بیماران مقدور نیست.

میزان اثر گذاری جراحی ترمیمی بینی

از آنجایی که شرایط یک بینی عمل نشده کاملا با بینی های کار شده متفاوت است. جراح باید بسیار متبحر بوده و تا بتواند با تجربه بالای خود آماده ترمیم هر نوع نقص و مشکلی باشد. بیمار باید به درستی قبل از عمل بررسی شود و جراح بینی با توجه به توانایی خود اقدام به عمل کند. تمامی شرایط نیز باید با بیمار در میان گذاشته شده تا توقع آنها نسبت به جراحی بالا نباشد و عیب ها و محدودیت های این جراحی بینی را بداند تا علاوه بر زیبایی سلامتی شخص نیز حفظ شود. پس می توان گفت میزان موثر بودن این جراحی به نقایص شما و مهارت جراح بستگی خواهد داشت.

بهترین زمان برای انجام عمل زیبایی ترمیمی بینی

هنوز هم در میان جراحان مختلف درباره جواب این سوال اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی زمان ها پیشنهاد می شود که حداقل 1سال از انجام عمل بینی اول گذشته باشد و پس از آن برای عمل ترمیم بینی تصمیم گیری شود. اما گاهی هم گفته شده که بعضی از نقایص بینی را قبل از یک سال می توان برطرف کرد. ایراداتی مانند از بین بردن برآمدگی استخون کوچکی که جراح بینی فراموش کرده و بعد از اینکه از عمل اول  شش ماه گذشته باشد به راحتی عمل ترمیمی برای این امر صورت می گیرد. در مجموع جراح و متخصص شما با انجام معاینات دقیق می توان در خصوص این موضوع تصمیم گیری کند.

نقش مهم جراح بینی متخصص در عمل ترمیم بینی

در برخی از موردهای عمل جراحی بینی ترمیمی به علت ایرادات فراوان جراح با مشکل روبه رو شده و مجبور است که از بافت های دیگر برای اصلاح موقعیت به وجود آمده استفاده کند. مخصوصا زمانی که در قسمت های سوراخ بینی و بالای حلقه بینی فرورفتگی ایجاد شده باشد برداشتن غضروف از منطقه دیگر در عمل ترمیمی صورت می گیرد. جراح  به نوع بینی شخص از لحاظ استخوانی و گوشتی بودن توجه می کند و با آنها درباره نتیجه جراح بینی ترمیمی صحبت می کند تا انتظارات و توقعات بیماران بعد از جراحی  ترمیمی واقع بینانه باشد. به دلایل گفته شده جراح بینی باید بتواند برای این بینی های آسیب دیده راه حل جراحی و درمان مناسبی را ارائه دهد تا بینی ترمیم پیدا کند و مشکلات بینی تا حد قابل ملاحظه ای اصلاح و کاهش پیدا کند.

اقداماتی که قبل از ترمیم بینی باید انجام داد؟

مانند جراحی بینی که با هدف زیبایی و برای اولین بار انجام می گیرد باید عکس برداری های لازم انجام شود. در صورتی که مشکلات تنفسی در اثر جراحی اولیه به وجود آمده باشد ممکن است جراح بینی به نتیجه عکس برداری های سی تی اسکن بینی و سینوس ها، آندوسکوپی بینی و سینوس ها نیاز داشته باشد تا بتواند جراحی ترمیمی را به درستی صورت گیرد. در غیر این صورت عکس برداری های معمولی که در زوایای مختلف انجام می گیرد از بیمار گرفته می شود تا جراح بینی بتواند نقایص ظاهری بینی و همچنین تاثیر آن در صورت را متوجه شود.

در صورتی که برای جراحی ترمیمی بینی به جراح بینی دیگری مراجعه کرده اید که از جراحی اولیه شما با خبر نیست باید درباره جراحی ابتدایی خود اطلاعاتی را در اختیار جراح قرار دهید و عکس های بینی و بدون عمل را در اختیار پزشک قرار دهید.

در صورت نیاز به بیهوشی برای عمل ترمیمی بینی باید ابتدا آزمایشات اولیه را انجام دهید.

چه زمانی برای جراحی ترمیمی بینی باید بیهوشی عمومی صورت گیرد.

جراحی ترمیم بینی می تواند برای اهداف و نتایج مختلفی انجام شود. در صورتی که جراحی برای از بین بردن مشکلات خفیف انجام می شود، می توان با نظر بیمار جراحی را با بی حسی موضعی انجام داد. اما در موارد شدید تر متخصص بیهوشی باید بیهوشی را برای بیمار انجام دهد. زیرا در زمان بیهوشی جراح راحت تر و سریع تر تغییرات لازم مانند اصلاح برجستگی های کوچک و یا جمع کردن پره های بینی و را اعمال می کند و راحت تر می تواند جراحی را تحت کنترل داشته باشد.

اهمیت پوست بینی در جراحی ترمیمی بینی

در جراحی اولیه به دلیل برش ها زخم هایی ایجاد شده و بافت های جدید تشکیل شده اند و جراح بینی دوباره باید برش ها را ایجاد کند که مقداری برای جراح محدودیت ایجاد می کند و به همین دلیل برش ها در پوست بینی باید به گونه ای ایجاد شود که آسیبی به پوست وارد نشود. در مواردی که پوست بینی در جراحی اولیه بینی آسیب شدیدی وارد شده باشد جراحی ترمیمی بینی به سختی انجام می شود و باید توسط یک متخصص متبحر انجام شود.

تغییرات پوست مشکل عمده در جراحی ترمیمی بینی

از مهم ترین مشکلاتی که در عمل ترمیم بینی وجود دارد مواجه شدن با آسیب های وارد شده به نسج نرم در جراحی بینی اولیه است. البته باید  بدانید که در هر نوع از عمل جراحی بینی به نسج نرم، عضله ها و پوست بینی آسیب خواهد رسید زیرا جراح باید آنها را تغییر دهد تا بتواند ساختار جدیدی را برای بینی بسازد. تفاوتی که در عمل ترمیم بینی با جراحی اولیه دارد این است که  بافت دست خورده بینی دیگر نمی تواند به مانند اول التهاب ها، زخم ها و ورم های به وجود آمده را به راحتی تحمل کند و جراحی ترمیم بینی، در بستری آسیب دیده انجام می گیرد و فرد نباید منتظر نتیجه ایده آل به مانند عمل بینی ابتدایی خود باشد زیرا عمل ترمیم بینی معمولا با هدف زیبایی بیشتر بینی و ایجاد چهره جذاب صورت می گیرد.


دکتر علی میقانی، فلوشیپ جراحی زیبایی و ترمیمی صورت:

 فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(تهران)
فارغ التحصیل تخصص گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن از دانشگاه علوم پزشکی تهران(بیمارستانهای امیر اعلم و امام خمینی)
فلوشیپ جراحی زیبایی از دانشگاه گراتز اتریش
امکان انجام جراحی های صورت و گردن

جراحی تخصصی: جراحی زیبایی و ترمیمی بینی

آدرس:  تهران – میدان ونک – ملاصدرا- روبروی بیمارستان بقیه الله – شماره 203 – واحد 7

شماره های تماس:

02188606389

09307362836

وب سایت: www.drmeighani.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ