مناسب ترین روش جراحی بینی

مهرناز زاوه
دکتر بهرام بادامچی، متخصص گوش، حلق و بینی: جراحی زیبایی بینی به دو روش: باز و بسته انجام می‌شود

دکتر بهرام بادامچی، متخصص گوش، حلق و بینی :

جراحی زیبایی بینی به دو روش انجام می‌شود:

روش جراحی بسته: در این روش نیازی به انجام برش روی پوست وسط بینی نیست و برش ها از داخل بینی انجام می شوند؛ مزایای این روش آن است که اثر جراحی یا اسکار روی بینی کمتر باقی می‌ماند و کبودی بعد از عمل هم کمتر خواهد بود. اما باید این نکته را هم ذکر کنم که از معایب روش جراحی زیبایی بسته این است که پزشک دسترسی کمتری به ساختار آناتومیک بینی دارد. به همین دلیل می توان گفت کاربرد این روش در مواردی است که بینی اشکالات آناتومیک کمی دارد به عنوان مثال مشکل بینی فقط در حد یک قوز یا سایر موارد دیگر است. تکنیک‌هایی که برای شکل دادن غضروف‌ها و جلوگیری از تنگی نفس به‌کار می‌رود اعم از:

  • لخته‌های متعدد
  •    له کردن و شکل دادن غضرف‌ها
  • برداشتن استخوان‌ها و گذاشتن غضروف‌های اضافه (البته این کار به سختی انجام می‌شود)

آیا می توان با کمک لیزر بینی را عمل کرد؟  

در پاسخ باید بگویم که به روش جراحی بسته به  اصطلاح عامیانه عمل لیزری گفته می‌شود ولی در اصل خبری از اشعه لیزر نیست و صرفا به خاطر اینکه جای اسکار باقی نمی‌ماند به آن روش لیزری گفته می‌شود. البته این یک روش قدیمی است؛ به همین دلیل با توجه به اینکه روش‌های جراحی بینی بیشتر به این سمت می روند که تنگی نفس و  مشکلات فیزیولوژی بینی را کمتر کنند، این روش امروزه زیاد توصیه نمی‌شود.

روش باز برای عمل جراحی بینی چه روشی است؟

این روش بیشتر برای بازسازی غضروف‌های نوک بینی یا ترمیم عوارض جراحی بینی که در گذشته انجام شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر پزشکان سعی می کنند این روش را اجرا کنند.

بی حسی موضعی یا عمومی؟

جراحی بینی به دو روش یعنی بی‌حسی موضعی و بیهوشی عمومی، انجام می‌شود. اما به طور کلی برای اینکه خطراتی متوجه بیمار نشود در این عمل یعنی جراحی بینی، بیهوشی عمومی را انجام می‌دهیم که عارضه کمتری را به دنبال دارد. یکی از مزیت‌های بیهوشی عمومی این است که یک لوله تنفسی از دهان بیمار رد می‌شود و احتمال اینکه در این عمل خون وارد ریه بیمار شود بسیار کم است در صورتیکه در بی‌حسی موضعی عملیات جراحی در ذهن برخی از بیماران بعد از عمل باقی می‌ماند به همین دلیل بیشتر با بیهوشی عمومی جراحی بینی انجام می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ