عمل بینی گوشتی بهتر است یا استخوانی؟ (توضیح دکتر بادامچی)

مهرناز زاوه
دکتر بهرام بادامچی، متخصص گوش، حلق و بینی: تکنیک‌های عمل جراحی بینی پیشرفت کرده است؛ فرقی نمی‌کند بینی، گوشتی یا غضروفی باشد؛ چرا که پوست بینی است که باید مد نظر قرار گرفته شود.

دکتر بهرام بادامچی، متخصص گوش، حلق و بینی :

تکنیک‌های عمل جراحی بینی پیشرفت کرده است؛ فرقی نمی‌کند بینی، گوشتی یا غضروفی باشد؛ چرا که پوست بینی است که باید مد نظر قرار گرفته شود. اما بهتر است بدانید که پوست بینی باید یک ضخامت متوسط داشته باشد، اگر پوست بینی خیلی نازک باشد هر عملی که زیر پوست بینی انجام می‌شود حتی کوچکترین برجستگی، در ظاهر مشخص می‌شود. اما اگر پوست بینی ضخیم باشد، وقتی عمل جراحی را بر روی غضروف بینی انجام می‌دهیم بعد از عمل در ظاهر مشخص نمی‌شود.

در گذشته بینی گوشتی (یعنی بینی که مقدار بافت چربی بیشتر از حد معمول و مقدار غضروف کمتر است) به این روش عمل می شد که بافت چربی را بر‌می‌داشتند، غضروف را کمتر می‌کردند که در نتیجه یک پوست با حجم زیاد و اسکلت غضروفی کم از بینی باقی می‌ماند که این پوست بر روی اسکلت کوچک شده جا نمی‌شد برای همین فضاهای خالی در بینی ایجاد می‌شد. علاوه بر مشکل ذکر شده در آن ناحیه چین خوردگی ایجاد وخون هم جمع می‌شد. بهتر است بدانید که اگر خون یکجا جمع شود گوشت اضافه (بافت فیبروز) ایجاد می‌شود. ولی در حال حاضر زیر ساخت بینی را با گذاشتن غضروف به‌جای چربی اصلاح می‌کنیم از تیغه بینی به عناوین مختلف یک سری غضروف‌های استقامتی strut و یکسری غضروف‌ها به نام shin draft یا غضروف شبدری شکل می‌گذاریم و مقدار غضروف بینی را زیاد می‌کنیم. البته غضروف‌ها مصنوعی نیستند از خود تیغه بینی به‌دست می‌آیند. هرچقدر قدرت استحکام اسکلت زیر بینی بیشتر باشد پوسته به مرور زمان در قالب اسکلت جدید بهتر شکل می‌گیرد.

بینی های گوشتی خوب عمل می‌شوند؟

محدودیتی برای جراحی بینی گوشتی و غضروفی وجود ندارد. نتیجه جراحی بینی گوشتی با پوست ضخیم پرتقالی مثل بینی که پوست طبیعی‌تری و ضخامت بهتری دارد یکسان نیست. اما با تکنیک‌هایی که استفاده می‌کنیم مدل، زوایا و شکل نهایی بینی بهتر از قبل از عمل بینی خواهد بود شاید نتوانیم حجم بینی را  خیلی کم کنیم چون خیلی نباید پوست را جمع کرد ولی هر چقدر بتوانیم داربست داخل بینی را بهبود می‌بخشیم تا این پوست به مرور زمان جمع و نازک شود.

اگر بینی گوشتی دارید این مراقبت‌ها را انجام دهید

مراقبت‌های قبل از عمل برای افرادی که بینی‌های گوشتی دارند، استفاده از صابون‌های مخصوص برای پوست‌های چرب است. به بیمار توصیه می‌کنیم ده روز قبل از عمل روزی دو بار و حتی بعد از عمل (قبل از هر نوبت تعویض چسب) از این صابون‌ها (صابون های مخصوص پوست های چرب) بهتر است که استفاده کنند چرا  که باعث می‌شود بافت چربی‌ زیر پوست خارج شوند و پوسته در قالب جدید بهتر شکل می‌گیرد. اگر آکنه و جوش صورت بیمار زیاد باشد بهتر است یک مشاوره با متخصص پوست و مو انجام شود بیمارانی که از داروی راکوتان برای بیماری آکنه خود استفاده می‌کنند بهتر است عمل جراحی بینی خود را شش ماه بعد از اتمام دوره درمان به تعویق بیندازند.

 دکتر بهرام بادامچی، متخصص گوش، حلق و بینی و دارای بود تخصصی از دانشگاه تهران است. او جزو اولین پزشکان در ایران است که تجربیات کامل و جامعی در زمینه آندوسکوپی و پولیپ بینی دارد. در کارنامه دکتر بهرام بادامچی، بیش از 1000 مورد عمل جراحی رینوپلاستی و جراحی پلاستیک بینی دیده می‌شود. او عضو انجمن ‌رینولوژی ایران و انجمن تحقیقات رینولوژی است.

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با تلگرام دکتر بادامچی در ارتباط باشید و جهت ارتباط با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188241405

موبایل: 09195000900

آدرس: کوی نصر (گیشا) – خ. 20 – ساختمان 169 – جنب بانک پارسیان – ط. دوم – واحد 6

وب سایت:

drbahrambadamchi.ir

www.drbadamchi.com

me/Rhinoplast

beauty_rhinoplasty

dr.badamchi

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ