عواملی که باعث تشدید فشار خون می‌شود

مهرناز زاوه
فشار خون بالا یکی از دلایل عمده‌ی مرگ در دنیا است٬ بیماری‌های نظیر چاقی و یا بالا بودن کلسترول را هم به مشکلات ناشی از فشار خون اضافه کنید.

فشار خون بالا یکی از دلایل عمده‌ی مرگ در دنیا است٬ بیماری‌های نظیر چاقی و یا بالا بودن کلسترول را هم به مشکلات ناشی از فشار خون اضافه کنید. همچنین فشار خون بالا می‌تواند خطر حمله‌  قلبی و نارسایی‌های قلبی را زیاد کند. در این‌جا به مواردی که باعث بروز و تشدید این مشکل می‌شود می‌پردازیم:
۱- تأثیر بر رگ‌های خونی
در فشار خون بالا٬ دیواره‌ی رگ‌های خونی٬ خاصیت کشسانی خود را از دست داده و سفت و سخت می‌شوند٬ وضعیتی که به آن تصلب شرایین می‌گویند.
۲- نارسایی قلبی
فشار خون بالا باعث ضخیم شدن و آسیب جداره رگ‌های خونی با قلب می‌شود. رگ‌های خونی آسیب‌دیده در معرض ایجاد لخته قرار می‌گیرند و این مسئله می‌تواند به مسدود شدن ذخیره‌ی خونی و پمپاژ آن به قلب بینجامد.
۳- تأثیر روی قلب
فشار خون بالا خطر سکته‌ی مغزی را تا ۱۰ برابر بیشتر می‌کند. حتی اگر فشار خون شما کمی بالا باشد٬ در معرض سکته‌ی مغزی قرار دارید. همچنین فشار خون بالا تا ۸۰ درصد عامل بروز حمله‌های قلبی و سکته‌ی مغزی است.
۴- آسیب به کلیه
آسیب به رگ‌های کوچک موجود در کلیه‌ها به خاطر بالا بودن فشار خون به کاهش ذخیره‌ی خونی‌تان می‌انجامد و باعث می‌شود که کلیه‌ها نتوانند عملکرد عادی خود یعنی تنظیم جریان خون٬ هورمون‌ها٬ نمک خون و غیره را به درستی انجام دهند.
۵- ایجاد اختلالات جنسی
علت اصلی فشار خون بالا به خاطر ضخیم‌شدن دیواره‌ی رگ‌ها است٬ که به کند شدن جریان خون در نقاط مختلف بدن منتهی می‌شود. بنابراین سرخرگ‌های منتهی به آلت هم تنگ شده و فشار خونی که به آلت می‌رود بسیار کاهش می‌یابد و به نعوظ ناقص می‌انجامد.
6- درد شدید در زانو
اگر فشار خون بالا در طولانی‌مدت درمان نشود می‌تواند باعث باریک‌تر و سفت‌تر شدن رگ‌های خونی در پاها و در نهایت بیماری‌ای به نام بیماری عروقی محیطی ‌شود که بر جریان خون در پاها تأثیر گذاشته و به دردهای شدید می‌انجامد.
 (منبع:Mayoclinic )

چگونه با رژیم غذایی فشار خون را درمان کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ