آیا ورزش می‌تواند مانع از بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی شود؟

maryam01
چاقی مشکلات زیادی به همراه دارد که یکی از آنها بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) است که از دلایل عمده‌ی بیماری مزمن کبدی محسوب می‌شود. یکی از راه‌های پیشگیری از آن انجام ورزش‌های متعادل است. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن بدون در نظر گرفتن حجم یا شدت آن٬ باعث بهبود وضعیت بیمارانی می‌شود که مشکل کبد چرب غیرالکلی داشته و در عین حال با کمبود وزن مواجه هستند. ورزش به هر میزانی٬ بدون در نظر گرفتن حجم و شدت٬ در کاهش چربی کبد و چربی احشایی تا حدود چشمگیری بسیار مؤثر است.

چاقی مشکلات زیادی به همراه دارد که یکی از آنها بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) است که از دلایل عمده‌ی بیماری مزمن کبدی محسوب می‌شود. یکی از راه‌های پیشگیری از آن انجام ورزش‌های متعادل است.
تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن بدون در نظر گرفتن حجم یا شدت آن٬ باعث بهبود وضعیت بیمارانی می‌شود که مشکل کبد چرب غیرالکلی داشته و در عین حال با کمبود وزن مواجه هستند. ورزش به هر میزانی٬ بدون در نظر گرفتن حجم و شدت٬ در کاهش چربی کبد و چربی احشایی تا حدود چشمگیری بسیار مؤثر است.
محققان در یک تحقیق ۴۸ شرکت‌کننده را به چهار گروه مساوی ۱۲ نفری بر اساس شدت تمرینات ورزشی کم٬ متوسط و شدید تقسیم کرده و یک گروه را هم بی‌هیچ ورزشی مورد ارزیابی و آزمایش قرار دادند. تغییرات چربی کبد از طریق آنژیوگرافی یا دستگاه طیف‌نگاری با تشدید مغناطیسی سنجیده شد. از این چهار گروه٬ سه گروه بدون در نظر گرفتن برنامه‌ی ورزشی٬ وضعیت چربی کبدی‌شان نسبت به حد متوسط آن که حدود ۷.۵ درصد بود حدود ۱۸ تا ۲۹ درصد بهتر شد. این در حالی بود که گروه دیگری که تست ورزش روی آن صورت نگرفت٬‌ میزان چربی کبدیشان تا ۱۴ درصد زیاد شد.
تاکنون هیچ داروی درمانی برای بیماری کبد چرب غیرالکلی شناخته نشده است اما کارهایی نظیر رژیم غذایی٬ ورزش٬ و در نتیجه کاهش وزن می‌تواند باعث بهبود این بیماری شود.
(منبع: Mayoclinic)

برای کبد چرب چی بخوریم و چی نخوریم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ