چرا زنان در مقابل عفونت ریه مقاوم‌ترند؟

maryam01
اگر زن هستید، پس باید به شما بگوییم که خیلی خوش شانسید چون تحقیقات جدید نشان داده زنان نسبت به مردان در برابر عفونت‌های ریوی مقاوم‌ترند. اما چرا؟ این مسئله تا حد زیادی به هورمون‌های آنها ارتباط دارد. محققان ثابت کرده‌اند که بالا رفتن میزان مقاومت نسبت به ذات‌الریه‌‌ باکتریایی در موش‌های ماده به آنزیمی مربوط می‌شود که با انتشار هورمون جنسی در موش ماده یعنی هورمون استروژن فعال می‌شود. موش‌های ماده و موش‌های نری که استروژن به آنها تزریق شده بود نسبت به موش‌های نری که هیچ چیزی به آنها تزریق نشد، توانستند این باکتری را سریع‌تر در ریه از بین ببرند.

اگر زن هستید، پس باید به شما بگوییم که خیلی خوش شانسید چون تحقیقات جدید نشان داده زنان نسبت به مردان در برابر عفونت‌های ریوی مقاوم‌ترند. اما چرا؟ این مسئله تا حد زیادی به هورمون‌های آنها ارتباط دارد. محققان ثابت کرده‌اند که بالا رفتن میزان مقاومت نسبت به ذات‌الریه‌‌ باکتریایی در موش‌های ماده به آنزیمی مربوط می‌شود که با انتشار هورمون جنسی در موش ماده یعنی هورمون استروژن فعال می‌شود.
موش‌های ماده و موش‌های نری که استروژن به آنها تزریق شده بود نسبت به موش‌های نری که هیچ چیزی به آنها تزریق نشد، توانستند این باکتری را سریع‌تر در ریه از بین ببرند. همچنین سلول‌های دفاعی موجود در ریه‌‌ موش‌های ماده در کشتن و از بین بردن باکتری‌ها بهتر عمل کرد. در نهایت این نتیجه به دست آمد که با استفاده از این روش می‌توان در کاهش خطر ذات‌الریه‌ی باکتریایی ثانویه در آنفولانزای فصلی یا فراگیر هم استفاده کرد.
سرطان ریه چیست؟
سرطان یا اختلال ریه که در بخش‌های مختلف ریه رخ داده و عملکرد آن را مختل می‌کند. این بیماری می‌تواند از یک سرماخوردگی ساده شروع شود و در نهایت به عاملی تهدیدکننده مانند ذات‌الریه و سرطان تبدیل شود. علل اصلی سرطان ریه می‌تواند عفونت‌‌، التهاب‌‌، انسداد مجاری هوا، کاهش عملکرد ریه، مشکلات مربوط به جریان هوا در شش‌ها و غیره باشد. سیگار کشیدن، انواع عفونت‌ها، آلودگی هوا، عوامل ژنتیکی و غیره هم می‌تواند از دیگر علائم آن باشد.
علل و انواع سرطان ریه
۱-آسم. از رایج‌ترین بیماری‌های ریوی است که به علت انواع حساسیت‌ها، عفونت‌ها و مواد آلاینده‌ای ایجاد می‌شود که مجراهای هوا را مسدود می‌کند.
۲- برونشیت حاد. برونشیت، التهاب مجراهای هوا است. برونشیت حاد به خاطر عفونت‌های تنفسی باکتریایی رخ می‌دهد.
۳- بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD). گروهی از بیماری‌های که باعث بروز مشکلات تنفسی شده و در روند بازدم مشکل ایجاد می‌کند.
(منبع: Mayoclinic)

سلام پدر من دچار فیبروز ریه شده چه علتی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ