ورزش بیش از حد، کلسترول را بالا می‌برد؟

maryam01
بالا بودن کلسترول یکی از دلایل اصلی ناراحتی‌های قلبی بوده و بسیاری از ما فکر می‌کنیم که بالا رفتن میزان کلسترول به خاطر غذاهایی است که می‌خوریم. در این‌جا به مواردی اشاره کرده‌ایم که بهتر است بیشتر به آنها توجه کنید تا کلسترولتان بالا نرود. عدم تحرک: باور غلطی که وجود دارد این است که اگر فردی اضافه‌وزن نداشته باشد٬ تغییرات رژیمی برای متعادل‌سازی میزان کلسترول کفایت می‌کند. با این حال تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که اروبیک و ورزش‌های مقاومتی می‌تواند میزان کلسترول خون را به حد متعادلی برساند.

بالا بودن کلسترول یکی از دلایل اصلی ناراحتی‌های قلبی بوده و بسیاری از ما فکر می‌کنیم که بالا رفتن میزان کلسترول به خاطر غذاهایی است که می‌خوریم. در این‌جا به مواردی اشاره کرده‌ایم که بهتر است بیشتر به آنها توجه کنید تا کلسترولتان بالا نرود.
عدم تحرک: باور غلطی که وجود دارد این است که اگر فردی اضافه‌وزن نداشته باشد٬ تغییرات رژیمی برای متعادل‌سازی میزان کلسترول کفایت می‌کند. با این حال تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که اروبیک و ورزش‌های مقاومتی می‌تواند میزان کلسترول خون را به حد متعادلی برساند.
ورزش بیش از اندازه: انجام زیاد هر کاری می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. ورزش‌های سنگین و شدید می‌تواند باعث بالا رفتن کلسترول شود. از طرفی منجر به اضطراب و فشار مزمن شده و خطر اختلالات متابولیسمی را که به طور غیرمستقیم در تغییر میزان کلسترول تأثیر می‌گذارد بالا می‌برد.
اختلالات متابولیسمی: گاهی اوقات خطر کلسترول بالا باعث افزایش برخی بیماری‌ها می‌شود. برخی بیماری‌های رایج که با کلسترول بالا مرتبط است عبارتند از دیابت‌ها و کم‌کاری تیروئید.
فشار روانی: فشار روانی و احساسی تأثیر زیادی بر سلامت شما دارد. عواملی که مسبب فشار‌های بیولوژیکی هستند می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن غذاهای ناسالم بیشتر کند که باعث به هم خوردن میزان کلسترول می‌شود.
کمبود خواب: محققان دریافته‌اند که بین کیفیت و کمیّت خواب از یک سو و تغییرات میزان کلسترول از سوی دیگر ارتباط وجود دارد. تنظیم چرخه‌ی خواب در بدن با سایر فرآیندهای آن به طور همزمان صورت گرفته و باعث می‌شود که بدن بتواند به خوبی کار کند. وقتی دچار کمبود خواب هستید٬ میزان اضطراب‌تان بیشتر و عملکرد مغزتان کند می‌شود و این بر چرخه‌ی تنظیمات سیستم‌های بدنتان تأثیر می‌گذارد. 
(منبع: Mayoclinic)

9 قاعده غذایی برای مبارزه با کلسترول بالا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ