نقش ویتامین E در پیشگیری از ذات‌الریه

maryam01
ویتامین E نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. این ویتامین می‌تواند بدن را در مقابل عفونت باکتری که به طور عمده عامل اصلی ذات‌الریه محسوب می‌شود محافظت کند. برای تحلیل و ارزیابی این مسئله که آیا مصرف بیشتر ویتامین E تأثیری در این مسئله دارد یا نه٬ تیمی از محققان به موش‌های نر مسنّ مقدار زیادی ویتامین E دادند٬ یعنی چیزی حدود ۱۰ برابر بیشتر از مصرف روزانه. ناگفته نماند که قبل و بعد از این آزمایش به آنها باکتری ذات‌الریه تزریق شد. نتایج نشان داد موش‌هایی که رژیم غذایی‌شان حاوی ویتامین E بیشتری بود تعداد سلول‌های باکتریایی کمتری در ریه‌ی آنها مشاهده شد. در واقع این موش‌ها می‌توانستند نسبت به موش‌های جوان‌تر٬ عفونت را متوقف و کنترل کنند. آیا این روش در انسان هم موثر خواهد بود؟ دانشمندان معتقدند باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا پی ببرند آیا ویتامین E در افراد مسنّی که خطر ابتلا به ذات‌الریه در آنها بیشتر است٬ تأثیر بیشتری خواهد داشت یا نه.

ویتامین E نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. این ویتامین می‌تواند بدن را در مقابل عفونت باکتری که به طور عمده عامل اصلی ذات‌الریه محسوب می‌شود محافظت کند. برای تحلیل و ارزیابی این مسئله که آیا مصرف بیشتر ویتامین E تأثیری در این مسئله دارد یا نه٬ تیمی از محققان به موش‌های نر مسنّ مقدار زیادی ویتامین E دادند٬ یعنی چیزی حدود ۱۰ برابر بیشتر از مصرف روزانه. ناگفته نماند که قبل و بعد از این آزمایش به آنها باکتری ذات‌الریه تزریق شد. نتایج نشان داد موش‌هایی که رژیم غذایی‌شان حاوی ویتامین E بیشتری بود تعداد سلول‌های باکتریایی کمتری در ریه‌ی آنها مشاهده شد. در واقع این موش‌ها می‌توانستند نسبت به موش‌های جوان‌تر٬ عفونت را متوقف و کنترل کنند.
آیا این روش در انسان هم موثر خواهد بود؟
دانشمندان معتقدند باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا پی ببرند آیا ویتامین E در افراد مسنّی که خطر ابتلا به ذات‌الریه در آنها بیشتر است٬ تأثیر بیشتری خواهد داشت یا نه. با این حال٬ همچنان می‌توانید با مصرف غذاهای سرشار از ویتامین E مانند تخم آفتابگردان٬ گوجه‌فرنگی٬ انبه و کیوی در رژیم غذایی‌تان از خود محافظت کنید. این کار خصوصا در افراد بالای ۶۵ سال بسیار مؤثر خواهد بود چرا که تحقیقات نشان می‌دهد احتمال بروز ذات‌الریه در آنها بیشتر است.
(منبع: medicinenet)

آیا بیماری سینه پهلو کسی را می کشد و خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ