ارتباط نوشیدنی‌های روزانه‌ی شیرین‌شده با بیماری کبد چرب غیرالکلی

maryam01
محققان به تازگی دریافته‌اند که مصرف روزانه‌ی نوشیدنی‌های شیرین‌شده، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) را افزایش می‌دهد. محققان توانستند ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین‌شده و بیماری کبد چرب غیرالکلی را بعد از بررسی عواملی مثل سن، جنسیت، شاخص حجم بدن و رژیم غذایی و عوامل مربوط به شیوه‌ی زندگی مانند میزان مصرف کالری، الکل و سیگار شناسایی کنند. دانشمندان در ادامه تحقیقات‌شان اعلام کردند که نوشیدنی‌های شیرین‌شده با بیماری کبد چرب غیرالکلی و سایر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی ارتباط مسقیم دارد. بیماری کبد چرب غیرالکلی به خاطر تجمع چربی در سلول‌های کبدی رخ می‌دهد که هیچ ربطی به مصرف الکل ندارد.

محققان به تازگی دریافته‌اند که مصرف روزانه‌ی نوشیدنی‌های شیرین‌شده، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) را افزایش می‌دهد. محققان توانستند ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین‌شده و بیماری کبد چرب غیرالکلی را بعد از بررسی عواملی مثل سن، جنسیت، شاخص حجم بدن و رژیم غذایی و عوامل مربوط به شیوه‌ی زندگی مانند میزان مصرف کالری، الکل و سیگار شناسایی کنند.
دانشمندان در ادامه تحقیقات‌شان اعلام کردند که نوشیدنی‌های شیرین‌شده با بیماری کبد چرب غیرالکلی و سایر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی ارتباط مسقیم دارد.
بیماری کبد چرب غیرالکلی به خاطر تجمع چربی در سلول‌های کبدی رخ می‌دهد که هیچ ربطی به مصرف الکل ندارد. بیماری کبد چرب غیرالکلی را می‌توان با اشعه‌ی فراصوت، آزمایش سی‌تی اسکن، ام‌آر‌آی و یا بافت‌برداری شناسایی کرد و جالب است بدانید که حدودا ۲۵ درصد از آمریکایی‌ها نمی‌توانند علائم آن را تشخیص دهند. چاق بودن و یا اضافه وزن داشتن باعث افزایش خطر بیماری کبد چرب غیرالکلی شده و افرادی که بیماری کبد چرب غیرالکلی دارند بیشتر در معرض خطر عود کردن بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت نوع ۲ قرار دارند.
نوشیدنی‌های شیرین‌شده منبع رژیمی اصلی فروکتوز هستند. فروکتوز قندی است که تصور می‌شود خطر بیماری کبد چرب غیرالکلی را افزایش می‌دهد و این به علت نوع سوخت و ساز آن در بدن است. البته در این زمینه آزمایشات و تحقیقات کمی برای اثبات رابطه‌ی بین نوشینی‌های شیرین‌شده و بیماری کبد چرب غیرالکلی انجام شده است و باید تحقیقات بیشتری در طولانی مدت انجام شود تا بتواند نقش بالقوه‌ی نوشیدنی‌های شیرین‌شده را در پیشرفت و زیاد کردن بیماری کبد چرب غیرالکلی اثبات کند. باید بدانید که نوشیدنی‌های شیرین‌شده منبع کالری خالی هستند و افراد باید نسبت به نوشیدن هر مقدار از آن آگاهی داشته باشند.
(منبع: Mayoclinic)

چه زمانی نوشیدن آب موجب ایجاد کبد چرب می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ