آیا بچه ی شما یرقان دارد؟

maryam01
یرقان، از بین رفتن رنگ و زرد شدن پوست و یا سفید شدن چشم به خاطر افزایش بیلیروبین رنگدانه‌های صفرا در خون است. بیلیروبین یک محصول جانبی زرد رنگ است که از تجزیه و دفع گلبول‌های قرمز از بدن به جا می‌ماند. یرقان بر دو نوع است: فیزیولوژیک و کلستاتیک یرقان فیزیولوژیک تقریباً ۶۰ درصد نوزادان در مدت کوتاهی بعد از تولد دچار این نوع یرقان می‌شوند. معمولاً این یرقان به خاطر تولید زیاد یا مصرف نامتعادل بیلیروبین از هموگلوبین در خون ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است به خاطر شیر مادر هم باشد

یرقان، از بین رفتن رنگ و زرد شدن پوست و یا سفید شدن چشم به خاطر افزایش بیلیروبین رنگدانه‌های صفرا در خون است. بیلیروبین یک محصول جانبی زرد رنگ است که از تجزیه و دفع گلبول‌های قرمز از بدن به جا می‌ماند. یرقان بر دو نوع است: فیزیولوژیک و کلستاتیک
یرقان فیزیولوژیک
تقریباً ۶۰ درصد نوزادان در مدت کوتاهی بعد از تولد دچار این نوع یرقان می‌شوند. معمولاً این یرقان به خاطر تولید زیاد یا مصرف نامتعادل بیلیروبین از هموگلوبین در خون ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است به خاطر شیر مادر هم باشد و زمانی رخ دهد که پروتئین‌های موجود در شیر مادر مانع از تجزیه‌ی بیلیروبین توسط کبد شود. 
عوامل زیادی ممکن است خطر این نوع یرقان را در نوزاد افزایش دهد. بچه‌های شیرخواره، نوزادانی که مادران‌شان دیابت دارند، نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند یا وزن‌شان هنگام تولد کم است، نوزادانی که خواهر یا برادرشان یرقان داشته است بیشتر در معرض یرقان قرار دارند.
یرقان کلستاتیک
یکی از رایج‌ترین علل این یرقان انسداد مجرای صفراوی (یا همان مسدود شدن کانال‌های صفرا خارج از کبد) است. اگر این بیماری درمان نشود ظرف ۲ سال به مرگ فرد می‌انجامد. در برخی موارد، اختلالات ژنتیکی یا متابولیسمی و نیز عفونت‌ها و برخی داروهای خاص باعث بالا رفتن خطر ابتلا به آن می‌شود.
برخی علائم آن عبارتند از زردی پوست، مدفوع زرد یا آجری‌رنگ و تیرگی ادرار. زرد شدن سفیدی چشم هم می‌تواند یکی دیگر از علائم آن باشد.
(منبع: mayoclinic)

یرقان چه علایمی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ