آیا سلول‌های بنیادی می‌تواند باعث درمان مشکل ‌شنوایی شود؟

maryam01
برای افرادی که مشکل شنوایی دارند این می‌تواند خبر خوبی باشد. محققان دریافته‌اند که سلول‌های بنیادی در بخش عقده‌ی مارپیچی موجود در گوش داخلی می‌تواند برای حفظ و ترمیم قابلیت شنوایی بسیار مؤثر باشد. سلول‌های عقده مارپیچی برای عملکرد درست گوشتان بسیار ضروری هستند. یکی از رایج‌ترین علل مشکل شنوایی آسیب غیرقابل ترمیم در گوش داخلی است. سلول‌های مربوط به عقده مارپیچی در بزرگسالان نمی‌توانند بازسازی شوند و بنابراین نمی‌توان از آنها برای رفع مشکل شنوایی استفاده کرد.

برای افرادی که مشکل شنوایی دارند این می‌تواند خبر خوبی باشد. محققان دریافته‌اند که سلول‌های بنیادی در بخش عقده‌ی مارپیچی موجود در گوش داخلی می‌تواند برای حفظ و ترمیم قابلیت شنوایی بسیار مؤثر باشد. سلول‌های عقده مارپیچی برای عملکرد درست گوشتان بسیار ضروری هستند. یکی از رایج‌ترین علل مشکل شنوایی آسیب غیرقابل ترمیم در گوش داخلی است.
سلول‌های مربوط به عقده مارپیچی در بزرگسالان نمی‌توانند بازسازی شوند و بنابراین نمی‌توان از آنها برای رفع مشکل شنوایی استفاده کرد. شواهد مربوط به تحقیقات اخیری که بر روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد سلول‌های عقده‌ی مارپیچی می‌توانند خود را بازسازی کرده و در نتیجه به سلول‌های کامل عقده‌ی مارپیچی و نیز عصب‌ها و نورگلی‌ها یا همان بافت‌های پشتیبان دستگاه عصبی تبدیل شود.
محققان دریافته‌اند که ویژگی‌های خودسازی مجدد سلول‌های بنیادی عقده‌ی مارپیچی می‌تواند امیدی به درمان مشکلات شنوایی باشد. آنها معتقدند که این سلول‌های بنیادی می‌تواند منشأ درمان‌های جایگزینی باشد که برای احیای ساختارهای عصبی گوش داخلی استفاده می‌شود.
نکاتی درباره‌ی مشکلات شنوایی و ناشنوایی
در حال حاضر حدود ۳۶۰ میلیون نفر در جهان از مشکلات شنوایی و ناشنوایی رنج می‌برند. در واقع این رقم حدود ۵.۳ درصد از جمعیت جهان است که ۳۲ میلیون نفر آن بچه‌ها هستند. مشکلات شنوایی و ناشنوایی خصوصا در افراد مسن بسیار شایع است. سر و صدا یکی از دلایل عمده‌ی مشکلات شنوایی محسوب می‌شود و بسیار شایع و در دسترس است. در واقع صدا و آلودگی صوتی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به عنوان نگرانی عمده‌ی مشکلات شنوایی محسوب می‌شود.
(منبع: mayoclinic)

چرا افراد در جوانی دچار کاهش شنوایی می شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ