سرماخوردگی و گلودرد با مصرف ژلوفن خوب نمی‌شود

maryam01
نتایج یک تحقیق نشان داده که داروی مسکن ژلوفن ‌برای تسکین بیماری‌های سرماخوردگی و گلودرد موثر نیست. محققان دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا، روی ۸۸۹ بیمار سه سال به بالا که به سرماخوردگی و گلودرد مبتلا بودند - تحت مراقبت‌های اولیه- آزمایش‌هایی انجام دادند. به طور متناوب به بیماران داروهای پاراستامول، ژلوفن و یا هر دو با هم داده می‌شد و در مواقعی هم با استنشاق بخار همراه بود. سپس محققان علائم بیماری را در روز دوم و چهارم به همراه دمای بدن و میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بررسی کردند.

نتایج یک تحقیق نشان داده که داروی مسکن ژلوفن ‌برای تسکین بیماری‌های سرماخوردگی و گلودرد موثر نیست.
محققان دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا، روی ۸۸۹ بیمار سه سال به بالا که به سرماخوردگی و گلودرد مبتلا بودند – تحت مراقبت‌های اولیه- آزمایش‌هایی انجام دادند. به طور متناوب به بیماران داروهای پاراستامول، ژلوفن و یا هر دو با هم داده می‌شد و در مواقعی هم با استنشاق بخار همراه بود.
سپس محققان علائم بیماری را در روز دوم و چهارم به همراه دمای بدن و میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بررسی کردند. نتایج نشان داد که در مقایسه با پاراستامول، ژلوفن و یا ترکیب ژلوفن و پاراستامول در کل بر بیمارانی که از سرماخوردگی یا گلودرد رنج می‌برده‌اند هیچ تأثیری نداشته و به نتیجه رسیدند که تجویز ژلوفن یا استنشاق بخار اصلا ایده‌ی خوبی نیست.
گفته می‌شود که مصرف ژلوفن در واکنش‌های ایمنی بدن دخیل است. محققان توصیه می‌کنند که اگر ژلوفن در روند واکنش‌های ایمنی بدن دخیل شود، به طولانی شدن علائم سرماخوردگی می‌انجامد. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که احتمال بازگشت علائم بیماری و یا مشکلات دیگر در بیمارانی که ژلوفن یا ژلوفن همراه با پاراستامول مصرف می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که تنها مصرف پاراستامول به آنها تجویز می‌شود، بیشتر است.
تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد بیمارانی که ژلوفن یا ژلوفن همراه با پاراستامول مصرف می‌کنند، علائم بیماری در آنها دوباره عود می‌کند. پرفسور لیتل در این‌باره می‌گوید: این دارو (ژلوفن) در بخش مهمی از واکنش‌های ایمنی بدن اختلال ایجاد کرده و این به طولانی‌تر شدن و یا عود کردن علائم در افراد می‌انجامد.
(منبع: mayoclinic)

هنگام ابتلا به سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک بخوریم یا نخوریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ