خطر ذات‌‌الریه برای کسانی که مشکل تنگی‌نفس در خواب دارند بیشتر است

maryam01
افرادی که از تنگی نفس در خواب - بیماری‌ای جدی که طی آن مجراهای بالایی عبور هوا در حین خواب مسدود می‌شود- رنج می‌برند خطر بروز ذات‌الریه در آنها بیشتر است. تنگی نفس انسدادی در خواب که به آن تنگی‌نفس در خواب هم می‌گویند، یک نوع اختلال خواب است که در آن انسداد بافت نرم در مجرای بالایی عبور هوا رخ داده و به کم شدن ذخیره‌‌ی اکسیژن می‌انجامد. این مشکل ممکن است صدها بار در یک شب رخ دهد. از طرفی با بیماری قلبی و نواقص شناختی هم مرتبط است. بر اساس آمار انجمن ملی خواب در آمریکا حدود ۱۸ میلیون نفر مشکل تنگی‌نفس در خواب دارند. محققان طی تحقیقاتی که در طول ۱۱ سال از آغاز سال ۲۰۰۰ تا پایان سال ۲۰۱۰ انجام دادند

افرادی که از تنگی نفس در خواب – بیماری‌ای جدی که طی آن مجراهای بالایی عبور هوا در حین خواب مسدود می‌شود- رنج می‌برند خطر بروز ذات‌الریه در آنها بیشتر است.
تنگی نفس انسدادی در خواب که به آن تنگی‌نفس در خواب هم می‌گویند، یک نوع اختلال خواب است که در آن انسداد بافت نرم در مجرای بالایی عبور هوا رخ داده و به کم شدن ذخیره‌‌ی اکسیژن می‌انجامد. این مشکل ممکن است صدها بار در یک شب رخ دهد. از طرفی با بیماری قلبی و نواقص شناختی هم مرتبط است. بر اساس آمار انجمن ملی خواب در آمریکا حدود ۱۸ میلیون نفر مشکل تنگی‌نفس در خواب دارند.
محققان طی تحقیقاتی که در طول ۱۱ سال از آغاز سال ۲۰۰۰ تا پایان سال ۲۰۱۰ انجام دادند، بروز ذات‌الریه را در دو گروه از افرادی که مشکل تنگی‌نفس داشتند و گروهی که این مشکل را نداشتند مورد بررسی قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند در گروهی که مشکل تنگی‌نفس داشتند میزان بروز ذات‌الریه ۱.۲۰ برابر بیشتر از گروه دیگر بود. آنها همچنین دریافتند افرادی که ذات‌الریه در آنها شدید شده معمولا سن و سال بالاتری داشته و بیماری‌های بیشتری مانند دیابت، ناراحتی‌های قلبی و جنون هم دارند.
در حالی‌که محققان نتوانستند ارتباط بین تنگی‌نفس در خواب را با ذات‌الریه به طور دقیق تشریح کنند، اما احتمال می‌دهند که این مشکل به خاطر آن است که افرادی که تنگی‌نفس دارند مایعات بیشتری از مسیر گلو به شش‌هایشان وارد می‌شود.
این تیم تحقیقاتی در آخر به این نتیجه رسید که «تنگی‌نفس در خواب» عامل خطرزای مستقل بروز ذات‌الریه محسوب می‌شود و از طرفی توانستند «رابطه‌ی ظهور-واکنش» را هم دریابند. این رابطه بدان معناست که بیمارانی که تنگی‌نفس خوابشان بیشتر است، خطر پیشرفت ذات‌الریه در آنها در سطوح ملایم و جزئی، بالاتر است.
(منبع: webmd)

سلام آیا بیماری سینه پهلو کسی را می کشد و خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ