ارتباط بین هپاتیت C و خطر افزایش سرطان کبد و سایر سرطان‌ها

maryam01
تحقیقات اخیر نشان داده است که هپاتیت C می‌تواند به جز سرطان کبد، خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها را هم افزایش دهد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که HCV دارند، ۲.۵ برابر بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند در معرض خطر انواع سرطان‌ها از جمله سرطان کبد قرار داشته و اگر سرطان کبد نداشته باشند، احتمال ابتلا به سرطان‌های دیگر در آنها دو برابر بیشتر است. هپاتیت C بیماری‌ای است که به خاطر التهاب کبد ناشی از عفونت مربوط به ویروس هپاتیت C (HCV) رخ می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که حدود ۳.۲ میلیون نفر در ایالات متحده دارای HCV مزمن هستند

تحقیقات اخیر نشان داده است که هپاتیت C می‌تواند به جز سرطان کبد، خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها را هم افزایش دهد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که HCV دارند، ۲.۵ برابر بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند در معرض خطر انواع سرطان‌ها از جمله سرطان کبد قرار داشته و اگر سرطان کبد نداشته باشند، احتمال ابتلا به سرطان‌های دیگر در آنها دو برابر بیشتر است.
هپاتیت C بیماری‌ای است که به خاطر التهاب کبد ناشی از عفونت مربوط به ویروس هپاتیت C (HCV) رخ می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که حدود ۳.۲ میلیون نفر در ایالات متحده دارای HCV مزمن هستند، در حالی‌که ۷۰ تا ۸۰ درصد این افراد از بیماری خود آگاه نیستند، چرا که هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد.
هپاتیت C در مرحله‌ی اول از طریق تماس با خونِ فرد آلوده به این ویروس منتشر می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد اکثر افراد به خاطر استفاده از سوزن مشترک و یا سایر ابزار برای تزریق مواد مخدر به این ویروس آلوده می‌شوند. این شایع‌ترین دلیل انتقال این ویروس است. در مرحله‌ی بعد، این ویروس می‌تواند از طریق تماس جنسی با فرد آلوده و یا استفاده‌ی مشترک از وسایل شخصی مانند خمیر دندان یا تیغ اصلاح منتقل شود که ممکن است به خون فرد آلوده، آغشته باشد.
بعد از درمان سرطان کبد، احتمال ابتلا به سایر سرطان‌ها در بیماران هپاتیت C  دو برابر بیشتر است. محققان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ طی تحقیقاتی که بر روی بیماران HCV و بیمارانی که به این ویروس مبتلا نبودند انجام دادند به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با بیمارانی که HCV ندارند، افرادی که به آن مبتلا هستند نه تنها خطر ابتلا به سرطان کبد در آنها بیشتر است، بلکه خطر سایر سرطان‌ها از جمله سرطان تورم غدد لنفوی و پروستات و سرطان‌ کلیه هم در آنها افزایش می‌یابد.
(منبع: mayoclinic)

هر آنچه باید درباره‌ی واکسن‌های هپاتیت بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ