بهترین و بدترین غذاها برای نفخ معده

maryam01
می‌خواهیم درباره‌ی موضوعی صحبت کنیم که زیاد خوشایند و جالب نیست: گاز و نفخ معده. بسیاری از ما در طی روز هر جایی که باشیم شاید بین ۱۲ تا ۲۵ بار گاز معده‌ی خود را دفع کنیم. در این‌جا می‌خواهیم به غذاهایی اشاره کنیم که باعث بهتر و بدتر شدن این مشکل می‌شود. بدترین: بروکلی، کلم‌پیچ و کلم به آنها سبزیجات برگ‌پهن هم می‌گویند که حاوی رافینوز هستند. رافینوز قندی است که به شکل هضم‌نشده باقی می‌ماند تا زمانی که باکتری موجود در معده‌تان آن را تخمیر نماید که این به نفخ می‌انجامد.

می‌خواهیم درباره‌ی موضوعی صحبت کنیم که زیاد خوشایند و جالب نیست: گاز و نفخ معده. بسیاری از ما در طی روز هر جایی که باشیم شاید بین ۱۲ تا ۲۵ بار گاز معده‌ی خود را دفع کنیم. در این‌جا می‌خواهیم به غذاهایی اشاره کنیم که باعث بهتر و بدتر شدن این مشکل می‌شود.
بدترین: بروکلی، کلم‌پیچ و کلم
به آنها سبزیجات برگ‌پهن هم می‌گویند که حاوی رافینوز هستند. رافینوز قندی است که به شکل هضم‌نشده باقی می‌ماند تا زمانی که باکتری موجود در معده‌تان آن را تخمیر نماید که این به نفخ می‌انجامد.
بدترین: حبوبات
شاید حرف تازه‌ای نباشد اما لوبیا، و نیز عدس، سویا و نخودها غذاهایی هستند که تولید گاز می‌کنند. این‌ها حاوی قندها و فیبرهایی هستند که بدن نمی‌تواند آنها را جذب کند.
بدترین: لبنیات
اگر بعد از خوردن کمی پنیر و یا یک ظرف پر از غلات با شیر احساس کردید که داخل معده‌تان گاز جمع شده دچار وضعیتی شده‌اید که بدنتان فاقد آنزیم‌های لازم برای تخمیر لاکتوز خواهد بود و این باعث شکل‌گیری گاز در معده و دستگاه گوارشتان می‌شود.
بهترین: خیار
افراد برای کاهش پف زیر چشم‌هایشان خیار می‌خورند، البته می‌توانید برای کاهش حجم و باد معده‌تان هم از آن استفاده کنید. این سبزی حاوی کوئرستین است که نوعی آنتی‌اکسیدان فلاوونیددار بوده و باعث کاهش تورم می‌شود.
بهترین: موز
چیزهایی که سرشار از پتاسیم هستند مانند موز و آووکادو، کیوی، پرتقال و پسته، با تنظیم میزان سدیم در بدن مانع از جمع شدن آب شده و در نتیجه از بروز نفخ و یا تجمع گاز پیشگیری می‌کند.
بهترین: پاپایا
آنزیم موجود در پاپایا باعث تجزیه‌ ی پروتئین‌ها در دستگاه گوارش شده و هاضمه را راحت‌تر می‌کند. میوه‌هایی از این دست حاوی خواص ضدالتهاب هستند، از طرفی وجود فیبر در آنها هم باعث قوی‌تر شدن و کارکرد بهتر دستگاه گوارش می‌شود.
بهترین: ماست حاوی پروبیوتیک
پروبیوتیک موجود در ماست به تنظیم هاضمه کمک کرده و باعث تقویت سیستم گوارش شما می‌شود. می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیک هم استفاده کنید.
(منبع: medicinenet)

چگونه نفخ شکم را از بین ببریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ