کشف نقش عمده‌‌ یک پروتئین در آسیب‌های ریوی مرتبط با مصرف سیگار و عفونت ویروسی

maryam01
محققان دانشگاه برائن اخیرا پروتئین خاصی به نام پروتئین اینترلیوکین ۱۵ (IL-15) را کشف کردند که نقش مهمی در بروز آسیب‌های ریوی ناشی از دود سیگار و عفونت ویروس آنفولانزا ایفا می‌کند. همه‌‌ ما می‌دانیم که دود سیگار بر ریه تأثیر بد و مخربی دارد، با این حال آمار نشان می‌دهد که ۱۰ تا ۲۰ درصد از افرادی که سال‌هاست سیگار می‌کشند به مرور دچار بیماری‌های بسیار جدی از جمله مشکلات تنفسی می‌شوند و یکی از شایع‌ترین آنها بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) است.

محققان دانشگاه برائن اخیرا پروتئین خاصی به نام پروتئین اینترلیوکین ۱۵ (IL-15) را کشف کردند که نقش مهمی در بروز آسیب‌های ریوی ناشی از دود سیگار و عفونت ویروس آنفولانزا ایفا می‌کند.
همه‌‌ ما می‌دانیم که دود سیگار بر ریه تأثیر بد و مخربی دارد، با این حال آمار نشان می‌دهد که  ۱۰ تا ۲۰ درصد از افرادی که سال‌هاست سیگار می‌کشند به مرور دچار بیماری‌های بسیار جدی از جمله مشکلات تنفسی می‌شوند و یکی از شایع‌ترین آنها بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) است.
بیماری مزمن انسدادی ریوی یک از شایع‌ترین بیماری‌های ریوی بوده و می‌توان آن را عامل اصلی مرگ و میر در جهان و سومین عامل شایع مرگ و میر در ایالات متحده دانست. این یک بیماری پیشرونده است که با علائمی هم‌چون گرفتگی مجراهای هوا و کوتاه شدن نفس‌ها (تنگی‌نفس) همراه است. سیگار کشیدن یکی از عوامل بروز این بیماری است. آمفیزم یا هواگرفتگی یکی از اختلالات متعددی است که در مجموع آن را به نام COPD می‌شناسند. در آمفیزم، حبابچه‌های موجود در ریه به طور برگشت‌ناپذیری آسیب می‌بینند، و به جای ایجاد چندین خلاء کوچک هوایی، یک خلاء بزرگ از آن ایجاد می‌شود که باعث کاهش سطح رویی شش‌ها شده و به مراتب میزان اکسیژنی که به جریان خون می‌رسد کاهش می‌یابد.
عفونت‌های ویروسی معمولا در بیمارانی که COPD دارند شدیدتر بوده و عفونت ریوی در این دست از بیماران قابل درمان است. در این میان پروتئین IL-15 یک نوع سیتوکین است که در واکنش‌های ایمنی ضدویروسی از طریق تحریک سلول‌های کشنده دخالت دارد. باید گفت که سلول‌های کشنده، سلول‌هایی از سیستم ایمنی بدن هستند که می‌توانند سلول‌هایی را که با ویروس آلوده شده‌اند از بین ببرند.
(منبع: mayoclinic)

چگونه این اکسیر، ریه ی سیگاری ها را تمیز می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ