آیا می‌توان از بروز سرطان مری پیشگیری کرد؟

maryam01
آیا راهی برای پیشگیری از بروز سرطان مری وجود دارد؟

گفته می‌شود که امکان پیشگیری از انواع سرطان‌های مری وجود ندارد، اما می‌توان با جلوگیری از برخی عوامل خطرزا، مانع از پیشرفت این بیماری شد.
پرهیز از سیگار و الکل
در ایالات متحده، یکی از خطرناک‌ترین عوامل سرطان مری استفاده از سیگار و الکل است. هر یک از این عوامل به تنهایی می‌توانند بارها باعث افزایش سرطان مری شده و اگر این عوامل با هم تلفیق شوند، خطر سرطان هم افزایش می‌یابد.
کنترل رژیم غذایی و وزن بدن
داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل نگه داشتن وزن بدن بسیار مهم است. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند مانع از بروز سرطان مری شود. چاقی هم با سرطان مری و نیز رشد بدخیم بافت‌ غده‌‌های داخل مری مرتبط است، بنابراین سعی کنید وزنتان در حالت ثابت و متعادلی باشد تا بدین طریق عوامل خطرزای بیماری را کمتر کنید.
درمان رفلکس (یا برگشت غذا از معده به مری) یا بیماری مری بارِت
می‌توان رفلکس غذایی را از طریق داروهایی به نام بازدارنده‌های پمپ پروتون (PPIs) مانند امپرازول، لنزوپرازول و یا ازومپرازول درمان کرد.
افرادی که خطر بروز سرطان مری در آنها بیشتر است مانند افرادی که مبتلا به بیماری مری بارِت هستند، معمولا بیشتر باید تحت نظر دکتر باشند تا بتوان علائمی که در سلول‌های جداره‌ی مری رؤیت می‌شود و نیز حالت غیرعادی آن را شناسایی کرد. اگر مشخص شود که بیمار دچار دیسپلاسی شده است پزشک مربوطه، درمان‌های خاصی را برای پیشگیری از پیشرفت بیماری و تبدیل آن به سرطان تجویز می‌کند.
برای آن دسته از افرادی که بیماری مری بارِت دارند، درمان با دُز بالای PPI می‌تواند باعث کاهش خطر تغییرات سلولی شود که در نهایت به سرطان تبدیل می‌شود.
(منبع: mayoclinic)

خطر سرطان مری و معده در بچه‌هایی که اضافه‌ وزن دارند، بیشتر است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ