سی‌تی آنژیوگرافی، مانع از بروز بیماری‌های قلبی‌ عروقی می‌شود

maryam01
سی‌تی آنژیوگرافی، روشی مناسب برای انجام تست اضطراب قلبی خصوصا در بیمارانی است که بیماری‌های خفیف شریانی دارند.

سی‌تی آنژیوگرافی، روشی مناسب برای انجام تست اضطراب قلبی خصوصا در بیمارانی است که بیماری‌های خفیف شریانی دارند. این تست غیرپیشرونده با استفاده از سی‌تی برای تصویربرداری از میزان تجمع رسوب شریان‌های عروقی استفاده می‌شود. دانشمندان معتقدند که سی‌تی آنژیوگرافی را نمی‌توان برای همه‌ی افراد استفاده کرد، اما برای افرادی که خطر خفیف تا متوسط این بیماری در آنها وجود دارد گزینه‌ی مناسبی است.
اگرچه بسیاری از افراد علاقمند هستند تا از سی‌تی آنژیوگرافی به عنوان گزینه‌ای جهت انجام تست اضطراب قلبی ‌یا آنژیوگرافی استفاده کنند، اما تحقیقات تلاش دارد تا بتواند این حقیقت را مشخص کند که آیا تفاوت‌های جنسیتی قابل ‌پیش‌بینی برای بیماری‌های شریانی‌عروقی تأثیری دارد یا نه.
آزمایش‌های انجام شده در تحقیقی که بر روی ۲۷۱۲۵ فرد از ۱۲ منطقه‌ی مختلف انجام شد، نشان داد که حدود ۱۸۱۶۸ نفر بیماری شریانی‌عروقی نداشته و نتایج آزمایش سی‌تی آنژیوگرافی‌شان هم طبیعی بود.
محقان از این گروه توانستند یک دسته همسان ۱۱۴۶۲ نفره ایجاد کنند. در این دسته، ۱۶۴ نفر (۱.۴ درصد) سکته‌ی قلبی کشنده یا غیرکشنده را تجربه کردند. از بین آنها، ۳۷ نفر دچار سکته‌ی قلبی شدند اما زنده ماندند و ۱۲۰ نفر بدون سکته‌ی قلبی و ۷ نفر هم به خاطر سکته‌ی قلبی مردند.
در انتها این تیم تحقیقاتی یک تحلیل آماری از دسته‌ی همسان و دسته‌ی تحت کنترل را با معیار عوامل خطرزای قلبی و ‌عروقی ارائه کردند. زمانی که بیمارانی به لحاظ سنی، عوامل خطرزا، علائم بیماری و دامنه‌ی بیماری شریانی‌عروقی با هم مطابقت داشته باشند، در آن شرایط می‌توان میزان وقوع مرگ و میر و سکته‌ی قلبی را در زنان و مردان با هم مقایسه کرد.
(منبع: allhealthsite)

عوارض آنژیوگرافی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ