گوشت‌های فرآوری‌شده باعث افزایش خطر سرطان خون می‌شود

maryam01
حقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از گوشت دودی‌شده تا ۷۴ درصد خطر بروز سرطان خون در دوران کودکی را افزایش می‌دهد. طی این تحقیق دانشمندان عادت‌های غذایی و میزان سرطان خون را در بین ۵۱۵ کودک و جوان تایوانی ۲ تا ۲۰ ساله مورد بررسی قرار دادند. حدود ۱۴۵ نفر بیمار مبتلا به سرطان خون هم در این تحقیق حضور داشتند که هر یک با دو فرد سالم هم‌سن و هم‌جنس مقایسه شدند. در این تحقیق محققان از پرسش‌نامه‌های غذایی برای تعیین میزان مصرف گوشت‌های دودی از جمله بیکن، ژامبون، هات داگ، ماهی دودی و سس چینی استفاده کردند.

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از گوشت دودی‌شده تا ۷۴ درصد خطر بروز سرطان خون در دوران کودکی را افزایش می‌دهد. طی این تحقیق دانشمندان عادت‌های غذایی و میزان سرطان خون را در بین ۵۱۵ کودک و جوان تایوانی ۲ تا ۲۰ ساله مورد بررسی قرار دادند. حدود ۱۴۵ نفر بیمار مبتلا به سرطان خون هم در این تحقیق حضور داشتند که هر یک با دو فرد سالم هم‌سن و هم‌جنس مقایسه شدند. در این تحقیق محققان از پرسش‌نامه‌های غذایی برای تعیین میزان مصرف گوشت‌های دودی از جمله بیکن، ژامبون، هات داگ، ماهی دودی و سس چینی استفاده کردند. برای بیمارانی که سرطان خون داشتند، مصرف گوشت دودی تا زمان بروز این بیماری و برای بیماران سالم، این میزان از آغاز تحقیق اندازه‌گیری شد.
محققان دریافتند در بین آن دسته از افرادی که بیش از یک‌بار در هفته محصولاتی حاوی گوشت دودی خوردند میزان سرطان خون ۷۴ درصد بیشتر از افرادی بود که مصرف‌شان کمتر از این مقدار بود. از سوی دیگر، بچه‌هایی که سبزیجات و محصولات سویا را مرتبا مصرف کردند، نسبت به بچه‌هایی که به ندرت این محصولات را استفاده کردند، خطر بروز سرطان خون تا ۵۰ درصد در آنها کمتر مشاهده شد.
خطر بروز سرطان در بین بچه‌هایی که مقدار زیادی از گوشت‌های دودی و نیز سبزیجات و سویا مصرف کردند به طور بارزی کمتر از بچه‌هایی بود که مقادیر بیشتری از گوشت‌های دودی مصرف کرده بودند. بر مبنای همین تحقیقات، دانشمندان توصیه می‌کنند که مصرف گوشت‌ها و ماهی‌های دودی حتما باید در میان بچه‌ها محدود شود.
(منبع: allhealthsite)

سرطان خون چیست وچگونه درمان می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ