چگونه دیابت به مغز آسیب وارد می‌کند؟

maryam01
وقتی میزان قند خون به خاطر دیابت بالا می‌رود، بخشی از سیستم‌های بدن دچار آسیب می‌شوند. یکی از این سیستم‌ها، سیستم مغزی است که باعث می‌شود دیابت، خطر بروز سکته‌‌ مغزی و جنون را افزایش دهد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد تغییر در فعالیت رگ‌های خونی موجود در مغز افراد دیابتی ممکن است به کاهش عملکردهای شناختی و قابلیت آنها در انجام کاهای روزانه بیانجامد. اخیرا محققان بر روی گروهی از افراد بالای ۶۵ سال آزمایشاتی انجام دادند. حدود نیمی از آنها دیابت نوع ۲ داشتند و نیمی دیگر سالم بودند.

وقتی میزان قند خون به خاطر دیابت بالا می‌رود، بخشی از سیستم‌های بدن دچار آسیب می‌شوند. یکی از این سیستم‌ها، سیستم مغزی است که باعث می‌شود دیابت، خطر بروز سکته‌‌ مغزی و جنون را افزایش دهد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد تغییر در فعالیت رگ‌های خونی موجود در مغز افراد دیابتی ممکن است به کاهش عملکردهای شناختی و قابلیت آنها در انجام کاهای روزانه بیانجامد.
اخیرا محققان بر روی گروهی از افراد بالای ۶۵ سال آزمایشاتی انجام دادند. حدود نیمی از آنها دیابت نوع ۲ داشتند و نیمی دیگر سالم بودند. بعد از دو سال، بیماران دیابتی در مقایسه با شروع تحقیق (یعنی دو سال قبل) در تست‌های شناختی امتیاز کمتری کسب کردند در شرایطی ‌که افرادی که دیابت نداشتند در امتیاز تست‌هایشان تغییرات مختصری رخ داده بود.
این تغییرات قطعا به خاطر تغییراتی است که در مغز بیماران دیابتی رخ می‌دهد. رگ‌های خونی افراد دیابتی نسبت به نیازها و عملکردهای عادی مغز، واکنش کندتری نشان می‌دهد. در حالت عادی، رگ‌های انعطاف‌پذیر برای بالا بردن جریان خون و اکسیژن و حمل آنها به مناطقی که فعالیت در آنها بیشتر است، خصوصا مناطقی که در حافظه و کارهای فکری دخیل هستند، کمی متورم می‌شوند.
وقتی هر کاری انجام می‌دهید، از کارهای فکری یا شناختی گرفته تا تکان دادن انگشتان، باید فشار خونتان در ناحیه‌ی مخصوصی در مغز افزایش یابد. در افراد دیابتی، قابلیت اتساع شریان‌ها بسیار کم می‌شود، بنابراین منابع کمتری برای انجام فعالیت‌ها برایشان در دسترس خواهد بود.
اخیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مغز افراد دیابتی، حدود پنج سال از افراد عادی پیرتر است. آن‌ها می‌گویند که در حقیقت هیچ روش معتبری برای درمان قابلیت شناختی کاهش‌یافته در افراد دیابتی نیافته‌اند.
(منبع: allhealthsite)

چی بخوریم تا دیابت نگیریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ