راه‌های پیشگیری از سکته مغزی

maryam01
همه‌ی شما می‌دانید که ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و سیگار نکشیدن می‌تواند خطر بروز سکته‌‌ مغزی ایسکمیک را کاهش دهد. در کنار این، باید بدانید که چه چیزهایی هم ممکن است خطر بروز این بیماری را در شما بیشتر کند تا بتوانید علائم اولیه‌ی آن را سریعا شناسایی کنید. در اینجا به نکاتی درباره‌ی این موضوع اشاره می‌کنیم: ترک سیگار در مقایسه با افراد غیرسیگاری، خطر بروز سکته‌ی مغزی ایسکمیک به طور متوسط در افراد سیگاری دو برابر بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد هر چه زنان در روز سیگار بیشتر بکشند، میزان بروز مشکلاتی که به سکته‌‌ مغزی می‌انجامد افزایش می‌یابد.

همه‌ی شما می‌دانید که ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و سیگار نکشیدن می‌تواند خطر بروز سکته‌‌ مغزی ایسکمیک را کاهش دهد. در کنار این، باید بدانید که چه چیزهایی هم ممکن است خطر بروز این بیماری را در شما بیشتر کند تا بتوانید علائم اولیه‌ی آن را سریعا شناسایی کنید. در اینجا به نکاتی درباره‌ی این موضوع اشاره می‌کنیم:
ترک سیگار
در مقایسه با افراد غیرسیگاری، خطر بروز سکته‌ی مغزی ایسکمیک به طور متوسط در افراد سیگاری دو برابر بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد هر چه زنان در روز سیگار بیشتر بکشند، میزان بروز مشکلاتی که به سکته‌‌ مغزی می‌انجامد افزایش می‌یابد. در واقع دو بسته سیگار در روز میزان سکته‌ی مغزی را ۹ برابر افزایش خواهد داد.
از بین بردن هورمون‌ها در خانم‌ها
برای تسکین علائم یائسگی، روش‌های درمانیِ جایگزینی هورمون‌ با استروژن انجام می‌شود که در عین حال خطر سکته‌‌ مغزی را در خانم‌ها زیاد می‌کند. از طرفی خطر سکته‌‌ مغزی در خانم‌های سیگاری که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، بیشتر است.
استفاده از آسپیرین و داروهای رقیق‌کننده‌ی خون 
دُز پائین آسپیرین معمولا برای پیشگیری از حمله‌ی قلبی دوم تجویز می‌شود و غالبا هم برای بیمارانی این تجویز صورت می‌گیرد که خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی در آنها بیشتر است. برای آن دسته از افرادی که ضربان قلب نامنظمی داند، وارفارین رقیق‌کننده‌ی خون معمولا برای پیشگیری از سکته‌ی مغزی تجویز می‌شود اما در بعضی از بیماران ممکن است به خونریزی‌های خطرناک منجر شده و بیمار ناگزیر شود که رژیم غذایی بسیار محدودی داشته باشد.
فشار خون و کلسترول متعادل
تغییرات شیوه‌ی زندگی از جمله رژیم غذایی با سدیم کم و چربی‌های اشباع‌شده، ورزش منظم، محدود کردن مصرف الکل و متعادل نگه داشتن وزن بدن می‌تواند مانع از وقوع سکته‌ی مغزی شود.
(منبع: webmd)

کدام نوع سکته مغزی بیشتر سبب مرگ می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ