راهی مطمئن برای کنترل علائم گوارشی در بیمارانی که هپاتیت C دارند

maryam01
کبد انسان بخشی از سیستم ‌گوارشی او محسوب می‌شود. بنابراین چندان تعجبی ندارد که بگوییم افرادی که عفونت مزمن کبدی مثل هپاتیت C دارند اغلب از اختلالات گوارشی رنج می‌برند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کاهش و تسکین علائم گوارشی بدون نیاز به دکتر وجود دارد. کبد چگونه بر سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد یک کبد سالم عملکردهای زیادی دارد که برای سلامت کلی بدن بسیار مهم و اساسی است. یکی از این بخش‌ها، سیستم گوارش بدن است. - صفرا- کبد، صفرا تولید می‌کند، ماده‌ای که برای سوخت و ساز چربی به کار می‌رود.

کبد انسان بخشی از سیستم ‌گوارشی او محسوب می‌شود. بنابراین چندان تعجبی ندارد که بگوییم افرادی که عفونت مزمن کبدی مثل هپاتیت C دارند اغلب از اختلالات گوارشی رنج می‌برند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کاهش و تسکین علائم گوارشی بدون نیاز به دکتر وجود دارد.
کبد چگونه بر سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد
یک کبد سالم عملکردهای زیادی دارد که برای سلامت کلی بدن بسیار مهم و اساسی است. یکی از این بخش‌ها، سیستم گوارش بدن است.
– صفرا- کبد، صفرا تولید می‌کند، ماده‌ای که برای سوخت و ساز چربی به کار می‌رود. بعد از آنکه صفرا باعث تجزیه چربی شد، هضم و گوارش غذا با پانکراس و آنزیم‌های روده‌ای ادامه می‌یابد.
– سم‌زدایی- در واقع کبد، برای عبور تمام مواد غذایی که از طریق سیستم روده‌معده‌ای جذب می‌شوند، یک نوع فیلتر است.ا زدیگر نقش‌های کبد سم‌زدایی، و دفع سموم، مواد شیمیایی مضرّ و داروها از خون است.
-گلوکز- کربوهیدرات‌ها پیش از آنکه در کبد جهت ذخیره شدن و یا تبدیل به انرژی استفاده شوند، تجزیه شده و به گلوکز تبدیل می‌شوند.
وقتی کسی هپاتیت C دارد، کبد او مدام در حال مبارزه با التهاب است، و این به آسیب سلول‌های کبدی و کاهش عملکرد کلی سلول‌های کبدی می‌انجامد. هپاتیت C می‌تواند باعث کاهش عملکرد کبد برای تولید صفرا شده، قابلیت سم‌زدایی کبد را کم کرده و در روند ذخیره‌ی گلوکز و تولید انرژی اختلال ایجاد کند که تمام این‌ها در مجموع باعث سوء‌هاضمه‌ی فرد می‌شود.
علائم سوء‌‌هاضمه
سوء‌‌هاضمه دارای علائم مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از:
– احساس اشباع بودن یا نامطلوب بعد از خوردن غذا
– نفخ
– سوزش معده
– درد شکم
– تهوع
– آروغ زدن
از آنجایی که سوء‌هاضمه‌  می‌تواند عامل بیماری‌های جدی و وخیمی باشد، اگر هر یک از علائم زیر را دیدید سریعا به پزشک مراجعه کنید:
– استفراغ زیاد یا استفراغ خونی
– کمبود وزن و یا کم‌اشتهایی
– مدفوع تیره
– بلع دشوار یا دردناک
– دردهای شکمی در ناحیه‌ای غیر از بالای شکم، خصوصا اگر با تب همراه باشد.
(منبع: medicinenet)

ارتباط بین هپاتیت C و خطر افزایش سرطان کبد و سایر سرطان‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ