سرطان خون؛ خستگی و رنگ‌پریدگی را جدی بگیرید

maryam01
سرطان خون باعث می‌شود که گلبول‌های سفید زیاد تولید شده و بر مغز استخوان تأثیر بگذارد. هر ساله حدود ۸۲۵۷ نفر در بریتانیان به سرطان خون مبتلا می‌شوند. علائم بسیاری از انواع سرطان‌های خون در مراحل نخست هیچ علائم بارزی از خود نشان نمی‌دهند. معمولا علائم شایع آن می‌تواند برخی از موارد زیر باشد: - کم‌خونی و علائم مرتبط با آن مانند خستگی، رنگ‌پریدگی و احساس بیماری - خونریزی و کبودی، از جمله خونریزی لثه یا بینی، یا وجود خون در ادرار و مدفوع - حساسیت به عفونت‌هایی مانند گلودرد و یا ذات‌الریه برونشیتی، که می‌تواند با سردرد، درجه‌ی حرارت کم بدن، زخم‌های دهانی و جوش‌های پوستی همراه باشد.

سرطان خون باعث می‌شود که گلبول‌های سفید زیاد تولید شده و بر مغز استخوان تأثیر بگذارد. هر ساله حدود ۸۲۵۷ نفر در بریتانیان به سرطان خون مبتلا می‌شوند.
علائم
بسیاری از انواع سرطان‌های خون در مراحل نخست هیچ علائم بارزی از خود نشان نمی‌دهند. معمولا علائم شایع آن می‌تواند برخی از موارد زیر باشد:
– کم‌خونی و علائم مرتبط با آن مانند خستگی، رنگ‌پریدگی و احساس بیماری 
– خونریزی و کبودی، از جمله خونریزی لثه یا بینی، یا وجود خون در ادرار و مدفوع
– حساسیت به عفونت‌هایی مانند گلودرد و یا ذات‌الریه برونشیتی، که می‌تواند با سردرد، درجه‌ی حرارت کم بدن، زخم‌های دهانی و جوش‌های پوستی همراه باشد.
– رشته‌های لنفی متورم، خصوصا در گلو، زیربغل یا کشاله‌ی ران
– کم‌اشتهایی و کمبود وزن
– احساس نامطلوب و ناخوشایند در زیر دنده‌های چپ
– در مراحل پیشرفته، علائم شامل تب ناگهانی، احساس گیجی، عدم توانایی در صحبت کردن یا تکان دادن اعضای بدن است
سلول‌های آلوده به سرطان خون نمی‌توانند به آن شیوه‌ای که گلبول‌های سفید با عفونت مبارزه می‌کنند، آنها را از بین ببرند. در هنگام تجمع، در روند عملکردهای حیاتی بدن وارد می‌شوند مانند تولید سلول‌های خونی. انواع سرطان خون به دو نوع وخیم و مزمن دسته‌بندی می‌شود. سلول‌های سرطانی در سرطان خون وخیم پیش از آنکه به سطح ناکامل خود برسند، تکثیر می‌شوند. اما سرطان خون مزمن خیلی کندتر پیش می‌رود، در شرایطی که در آن سلول‌های سرطانی به طور کامل پیشرفت می‌کنند.
علل سرطان خون
حدود ۹ درصد از سرطان‌های خونی در بریتانیا به خاطر تماس با اشعه‌ها رخ می‌دهد و حدود ۶ درصد از آنها به سیگار کشیدن مربوط است. خطر سرطان خون در افرادی بالاتر است که کارشان با مواد شیمیایی مانند بنزن و فرم‌آلدهید بیشتر بوده و نیز افرادی که در صنعت کائوچو فعالیت دارند.
(منبع: webmd)

سرطان خون چیست وچگونه درمان می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ