پاسخ به سوالات متداول درباره‌ی تالاسمی

maryam01
ساده‌ترین سوالات می‌توانند بهترین سوالات باشند، بخصوص وقتی پای پزشکی در میان باشد. در این‌جا به بعضی سوالات ساده درباره تالاسمی پاسخ داده شده است.

ساده‌ترین سوالات می‌توانند بهترین سوالات باشند، بخصوص وقتی پای پزشکی در میان باشد. در این‌جا به بعضی سوالات ساده درباره تالاسمی پاسخ داده شده است.
از کجا بفهمم که تالاسمی دارم یا مبتلا به یکی از بیماری‌های هموگلوبین هستم؟
از دکترتان بخواهید که برای تشخیص اختلالات هموگلوبین برایتان آزمایش خون بنویسد. سابقه‌ی خانوادگی هم در این زمینه بسیار مهم است.
اگر تالاسمی داشته باشم بهترین زمان برای انجام آزمایش چه زمانی است؟
شما می‌توانید هر زمان که خواستید این آزمایش را انجام دهید، اما بهترین زمان پیش از ازدواج و تشکیل خانواده است. اگر قصد تشکیل خانواده دارید یا در شرف باردار شدن هستید، از پزشک عمومی خود بخواهید برایتان آزمایش بنویسد.
پزشک من تشخیص داده که تالاسمی مینور دارم. در این وضعیت باید نگران چه چیزی باشم؟
افرادی که تالاسمی نوع دو یا بتا دارند نسبت به افرادی که کم‌خونی خفیف دارند، معمولا مشکل خاصی برای سلامتشان پیش نمی‌‌آید. شما ممکن است تالاسمی آلفا یا بتا داشته باشید و در عین حال چیزی از علائم آن ندانید. تالاسمی مینور معمولا یک بیماری بدون نشانه است و در حالت کلی هیچ علائم بارزی از خود نشان نمی‌دهد. باید خاطر نشان کنیم که بیماری بی‌نشانه به بیماری‌ای گفته می‌شود که فرد آن بیماری یا عفونت را دارد اما از علائم آن مطلع نیست.
من تالاسمی مینور دارم. آیا باید از مکمل‌های آهن‌دار استفاده کنم؟
اگر میزان آهن بدن کسی کم باشد، پزشک به او مکمل‌های آهن تجویز می‌کند. برای آن دسته از افرادی که تالاسمی مینور دارند، دانستن این مسئله بسیار مهم است که تحت نظارت و تجویز پزشک، از مکمّل‌های آهن‌دار استفاده کنند، آن هم فقط در صورتی که آهن بدنشان کم باشد، به خاطر داشته باشید که مکمل‌های آهن‌دار باعث درمان تالاسمی مینور نشده و ممکن است به مشکلات دیگری هم بینجامد.
(منبع: mayoclinic)

موثرترین راه پیشگیری از تالاسمی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ