باکتری مننژیت چطور بر مغز تاثیر می‌گذارد؟

maryam01
پروتئین خاصی که بر سطح یک پادزهر شایع باکتریایی وجود دارد این باکتری را قادر می‌سازد تا از جریان خون خارج شده و وارد مغز شود و این آغاز بروز یک عفونت کشنده به نام مننژیت است.

پروتئین خاصی که بر سطح یک پادزهر شایع باکتریایی وجود دارد این باکتری را قادر می‌سازد تا از جریان خون خارج شده و وارد مغز شود و این آغاز بروز یک عفونت کشنده به نام مننژیت است.
تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد بیماران مبتلا به مننژیت، به خاطر این عفونت پیشرونده جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که نیمی از کسانی که از آن جان سالم به در می‌برند مشکلات عصب‌شناختی دائمی از جمله ناشنوایی، مشکلات فکری و یا ناتوانی‌های تحرکی خواهند داشت.
مننژیت زمانی شدید می‌شود که باکتری مربوط به آن به سد خونی مغزی نفوذ می‌کند. این سد خونی مغزی مانع از ورود بسیاری از مولکول‌ها به داخل جریان مغزی-نخاعی شده و بستر بیوشیمیایی امنی را برای عملکرد مغز فراهم می‌کند.
اخیرا محققان عملکرد پروتئینی به نام NanA را به منظور کشف این مسئله شناسایی کردند که یک باکتری کامل چطور می‌تواند به داخل سد خونی مغزی نفوذ کرده و در معرض سیستم عصبی بدن قرار بگیرد. NanA نقش عمده و مهمی در سطح بیرونی باکتری ایفا می‌کند.
در حال حاضر محققان می توانند از طریق ارزیابی‌های ژنتیکی، پروتئین NanA را به طور کامل از میان برداشته و یا بخش‌های ویژه‌ای از آن را از ملکولش جدا کنند. از آنجایی که NanA در سطح کلی تمام رشته‌های باکتری‌های ذات‌الریه متشر می‌شود، می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای ساخت یک واکسن پروتئینی برای مبارزه با عفونت باکتری ذات‌الریه محسوب شود.
در حال حاضر بچه‌ها و افراد مسن با کمک این واکسن که متشکل از قندهای کپسولی سطحی حاوی ۷ تا ۲۳ باکتری شایع ذات‌الریه است، واکسینه می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که واکسن NanA می‌تواند باعث کاهش خطر شیوع باکتری ذات‌الریه شده و از بروز مننژیت جلوگیری کند.
(منبع: mayoclinic)

با مننژیت و علل و علایمش آشنا شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ