با واکسن‌های سرطان آشنا شوید

maryam01
واکسن‌ها (واکسیناسیون) داروهایی هستند که به بدن کمک می‌کند تا با بیماری‌ها مبارزه کند. در واقع به سیستم ایمنی بدن این امکان را می‌دهد تا تجدید قوا انجام داده و مواد زائد و مضر را از بین ببرد. دو نوع واکسن سرطانی داریم: واکسن پیشگیری و واکسن درمانی واکسن پیشگیری از سرطان این واکسن به افراد سالم تزریق می‌شود تا از پیشرفت سرطان‌های خاصی در آنها پیشگیری شود. آنها مشابه واکسن‌هایی هستند که برای بیماری‌هایی نظیر آبله مرغان و یا آنفولانزا استفاده می‌شود که در آن از بدن در برابر ویروس‌هایی که به بیماری می‌انجامد محافظت می‌کند. سه نوع واکسن پیشگیری از سرطان وجود دارد که به تایید سازمان دارو و غذای جهانی رسیده است:

واکسن‌ها (واکسیناسیون) داروهایی هستند که به بدن کمک می‌کند تا با بیماری‌ها مبارزه کند. در واقع به سیستم ایمنی بدن این امکان را می‌دهد تا تجدید قوا انجام داده و مواد زائد و مضر را از بین ببرد. دو نوع واکسن سرطانی داریم: واکسن پیشگیری و واکسن درمانی
واکسن پیشگیری از سرطان
این واکسن به افراد سالم تزریق می‌شود تا از پیشرفت سرطان‌های خاصی در آنها پیشگیری شود. آنها مشابه واکسن‌هایی هستند که برای بیماری‌هایی نظیر آبله مرغان و یا آنفولانزا استفاده می‌شود که در آن از بدن در برابر ویروس‌هایی که به بیماری می‌انجامد محافظت می‌کند. سه نوع واکسن پیشگیری از سرطان وجود دارد که به تایید سازمان دارو و غذای جهانی رسیده است:
– واکسن گارداسیل که برای مقابله با سرطان دهانه‌ی رحم، واژن و فرج (بخش برونی آلت زن) در دختران و زنان ۹ تا ۲۶ سال استفاده می‌شود. از طرفی این واکسن می‌تواند از سرطان مقعدی در مردان و زنان و نیز زگیل‌های ناحیه‌ی تناسلی در مردان و پسران در همان سن پیشگیری کند.
– واکسن سرواریکس که از عفونت ویروس پاپیلوماویروس انسانی پیشگیری می‌کند و در جلوگیری از بروز سرطان دهانه‌ی رحم در دختران و زنان ۱۰ تا ۲۵ سال استفاده می‌شود.
– واکسن هپاتیت B از بروز عفونت ناشی از ویروس هپاتیت B (HBV) پیشگیری می‌کند. پیشرفت عفونت ناشی از HBV می‌تواند به سرطان کبد بینجامد.
واکسن‌های درمانی سرطان
این واکسن‌ها به نوعی عمل ایمنی‌درمانی انجام می‌دهند (که به آنها بیولوژی‌درمانی هم می‌گویند) که در واقع داروهای درمانی‌ای هستند که باعث افزایش عملکرد قدرت دفاعی بدن برای مبارزه با سرطان می‌شود. واکسن درمانی به افرادی تجویز می‌شود که پزشک، وجود سرطان را در آنها تشخیص داده باشد و این واکسن می‌تواند از بروز مجدد سرطان پیشگیری کرده، هر نوع سلول سرطانی را از بین برده و بعد از هر نوع روش درمانی دیگری، همچنان در بدن بماند و یا از رشد یا انتشار تومور پیشگیری کند.

(منبع: webmd)

واکسن کزار به پیشگیری از سرطان مغز کمک می‌کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ