برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

maryam01
اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که سونوگرافی، که به جای پرتوهای یونی باعث از بین رفتن اموج صوتی مضر می‌شود، بسیار بهتر از ماموگرافی در شناسایی سرطان سینه عمل می‌کنند.

اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که سونوگرافی، که به جای پرتوهای یونی باعث از بین رفتن اموج صوتی مضر می‌شود، بسیار بهتر از ماموگرافی در شناسایی سرطان سینه عمل می‌کنند. طی این تحقیق مشخص شد که میزان حساسیت استفاده از سونوگرافی در شناسایی سلول‌های تومور بدخیم ۹۵ درصد است در حالی‌که این میزان حساسیت در ماموگرافی، ۶۰.۹ ثبت شده است.
تحقیقات نشان می‌دهد که در بین زنان ۳۰ تا ۳۹ ساله، سونوگرافی، گزینه‌های مطمئن‌تر و موثرتری در قالب ابزار تصویربرداری جهت تشخیص سرطان سینه نسبت به ماموگرافی محسوب می‌شود. دانشمندان در این‌باره می‌گویند: در زنان زیر ۴۰ سال، سونوگرافی در مقایسه با ماموگرافی، عملکرد بهتری در شناسایی غده‌های سینه دارد. با این حال تجویز آزمایش ماموگرافی برای زنان بالای ۴۰ سال، ریسک محسوب می‌شود.
یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که‌ استفاده از سونوگرافی به طور بارزی برای شناسایی سرطان سینه از ماموگرافی بهتر و میزان موفقیت آن حدود ۹۲ درصد گزارش شده است. تلفیق ماموگرافی و استفاده از پرتو فراصوتی تنها تا ۹ درصد باعث افزایش تشخیص بهتر سرطان سینه می‌شود که یک شاخص آماری خوب است. با این حال بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از ماموگرافی به طور بارزی خطر پیشرفت سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد.  
در ارتباط با قوانین اداری مربوط به سلامت و نیز اقلیت پزشکی در شناسایی و تثبیت روش ماموگرافی و این مسئله که چه زمانی و چگونه زنان در سنین مختلف می‌توانند از ماموگرافی استفاده کنند تنها یک دلیل وجود دارد و آن به خاطر آسیب‌های متغیری است که این روش همراه دارد.
(منبع: allhealthsite)

تاثیر رژیم غذایی بر خطر ابتلا به سرطان سینه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ