مقاومت دارویی سل؛ یک تهدید جهانی

maryam01
قاومت دارویی بیماری سل در تمام دنیا شایع است. بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴‌، پنج درصد از بیمارانی را که سل دارند نمی‌توان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های رایج مداوا کرد. آمار نشان می‌دهد در بین موارد جدید، ۳.۵ درصد نسبت به دارو مقاوم هستند. البته آمار جهانی میزان کمی را نشان می‌دهد، اگرچه اطلاعات به دست آمده از هندوستان و روسیه از سراسر کشور جمع‌آوری نشده و ممکن است این کشورها آمار و ارقام را کمتر گزارش داده باشد. اما در برخی از کشورها به طرز نگران‌کننده‌ای میزان بالاتری از مقاومت دارویی سل وجود دارد. مثلا در بلاروس ۳۵ درصد از موارد جدید، نسبت به سل مقاومت دارویی دارند.

مقاومت دارویی بیماری سل در تمام دنیا شایع است. بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴‌، پنج درصد از بیمارانی را که سل دارند نمی‌توان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های رایج مداوا کرد. آمار نشان می‌دهد در بین موارد جدید، ۳.۵ درصد نسبت به دارو مقاوم هستند.
البته آمار جهانی میزان کمی را نشان می‌دهد، اگرچه اطلاعات به دست آمده از هندوستان و روسیه از سراسر کشور جمع‌آوری نشده و ممکن است این کشورها آمار و ارقام را کمتر گزارش داده باشد. اما در برخی از کشورها به طرز نگران‌کننده‌ای میزان بالاتری از مقاومت دارویی سل وجود دارد. مثلا در بلاروس ۳۵ درصد از موارد جدید، نسبت به سل مقاومت دارویی دارند.
به مانند مقاومت دارویی چندگانه‌ی سل (MDR-TB) در حال حاضر مقاومت دارویی شدید دیگری به نام XDR-TB هم شناخته شده که تنها نسبت به جدیدترین و گران‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت داشته و برای درمان باید دو سال آن را مصرف کرد. این داروها در کشورهای فقیر در دسترس نیستند.
(منبع: medicinenet)

چگونه از ابتلا به سل پیشگیری کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ