چرا کبد شما چرب است؟

maryam01
یماری کبد چرب در واقع به خاطر وجود چربی زیاد در کبد، که الزاما به خاطر مصرف الکل نیست، رخ می‌دهد و حتی بچه‌ها هم ممکن است این مشکل را داشته باشند. ممکن است اکثر مردم این بیماری را داشته باشند و مشکل خاصی برایشان پیش نیاید. مشکل زمانی پیش می‌‌آید که در کبد شما چربی زیادی رسوب می‌کند. در واقع کبد شما در سم‌زدایی بدن، در سیستم گوارشی، تبدیل غذا به انرژی، تجزیه‌ی چربی و بسیاری از فرآیندهای مهم دیگر نقش اساسی ایفا می‌کند. مشکلات اصلی زمانی پیش می‌آید که بیش از ۵ درصد از وزن کبدتان را چربی تشکیل دهد. وقتی سلو‌های چربی رشد می‌کنند، باعث می‌شوند که سلول‌های کبدی از هم بیشتر فاصله بگیرند. اگر این وضعیت وخیم‌تر شود، به زخم دائمی به نام سیروسیز می‌انجامد.

بیماری کبد چرب در واقع به خاطر وجود چربی زیاد در کبد، که الزاما به خاطر مصرف الکل نیست، رخ می‌دهد و حتی بچه‌ها هم ممکن است این مشکل را داشته باشند. ممکن است اکثر مردم این بیماری را داشته باشند و مشکل خاصی برایشان پیش نیاید. مشکل زمانی پیش می‌‌آید که در کبد شما چربی زیادی رسوب می‌کند. در واقع کبد شما در سم‌زدایی بدن، در سیستم گوارشی، تبدیل غذا به انرژی، تجزیه‌ی چربی و بسیاری از فرآیندهای مهم دیگر نقش اساسی ایفا می‌کند.
مشکلات اصلی زمانی پیش می‌آید که بیش از ۵ درصد از وزن کبدتان را چربی تشکیل دهد. وقتی سلو‌های چربی رشد می‌کنند، باعث می‌شوند که سلول‌های کبدی از هم بیشتر فاصله بگیرند. اگر این وضعیت وخیم‌تر شود، به زخم دائمی  به نام سیروسیز می‌انجامد.
علل کبد چرب
یکی از نقش‌های کبد، تغییر چربی و تبدیل آن به قند و بعد انرژی است. در حالی‌که هنوز مشخص نیست که چرا کبد، چرب می‌شود، نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید دلیل اصلی آن از مشکلات ناشی از مقاومت انسولین بدن نشأت می‌گیرد. وقتی بدن به خوبی نسبت به انسولین واکنش نشان نمی‌دهد، هورمون‌های مربوطه در خون انباشته می‌شوند، و این به بیشتر شدن گلوکز و اسیدهای چرب در خون می‌انجامد. در این هنگام اسیدهای چرب در کبد تجمع پیدا می‌کنند. دلایل رایج و غیررایجی که منجر به بیماری کبد چرب می‌شود عبارتند از:
دلایل رایج:
– چاقی
– دیابت نوع ۲
– فشار خون بالا
– مقدار زیاد لیپید در خون
دلایل غیررایج:
– اختلالات متابولیسمی مختلف
– هپاتیت C
– داروهایی مانند آمیودارون، تاموکسیفن و کورتیکوستروئید
– بیماری ویلسون
– کاهش ناگهانی وزن، که بیشتر به خاطر جراحی بای‌پس معده یا گرسنگی رخ می‌دهد
(منبع: allhealthsite)

غذاهای مفید و مضر کبد چرب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ