بهترین سن برای درمان مشکلات فکی یا دندانی، چه سنی است؟

mojtaba
دکتر سید حامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی: یکی از مشکلات دندانی ناهنجاری‌های دندانی (Dental) هستند مانند بی‌نظمی دندان‌ها، فواصل بین دندانی، بیرون‌زدگی دندان‌ها و روابط غلط دندانی در بعد قدامی – خلفی، طرفی یا عمودی. اما ناهنجاری‌های فکی (Skeletal) مربوط به استخوان فکین و اسکلتال هستند.

دکتر سید حامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی:

یکی از مشکلات دندانی ناهنجاری‌های دندانی (Dental) هستند مانند بی‌نظمی دندان‌ها، فواصل بین دندانی، بیرون‌زدگی دندان‌ها و روابط غلط دندانی در بعد قدامی – خلفی، طرفی یا عمودی. اما ناهنجاری‌های فکی (Skeletal) مربوط به استخوان فکین و اسکلتال هستند. ناهنجاری‌های فکی (Skeletal) نیز به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند: 

الف ناهنجاری‌های CL III‌: که در آن فک پایین نسبت به فک بالا، جلوتر است و علت آن بزرگی فک پایین، کوچکی فک بالا یا هر دو است. 

ب ناهنجاری‌های CL II‌: که در آن فک بالا نسبت به فک پایین جلوتر است و علت آن بزرگی فک بالا، کوچکی فک پایین یا هر دو است. 

ج ناهنجاری‌های CL I‌: در این حالت فک بالا و پایین در بعد قدامیخلفی نسبت به‌ هم رابطه صحیحی دارند ولی در بعد عمودی یا طرفی، روابط فکی با مشکل مواجه است.

بهترین سن برای درمان انواع ناهنجاری‌های دندانی و فکی چه سنی است؟

انجمن ارتودنتیست‌های ایالات‌متحده توصیه می‌کند که اولین ویزیت ارتودنسی باید با مشاهده اولین مشکل ارتودنسی صورت گیرد. کودکان باید حداکثر تا 7 سالگی، یک‌بار توسط متخصص ارتودنسی ویزیت شوند تا اگر مشکلی وجود داشت، به‌موقع تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گیرند. ولی بسته به نوع مشکل، زمان مناسب برای شروع درمان در بیماران با یکدیگر متفاوت است. در مورد مشکلات دندانی معمولا بهترین سن شروع درمان ارتودنسی حدود 12 سالگی است که در تمام دندان‌های دائمی (جز عقل) رویش یافته‌اند و سرعت حرکت‌های دندانی سریع است و در عین حال مقداری از رشد نیز باقی مانده است تا در صورت نیاز برای تغییرات اسکلتی از آن استفاده شود.

نکته! 

باید توجه داشت که رفع بی‌نظمی دندانی و حرکت دادن دندان‌ها محدودیت سنی ندارد و در هر سنی حتی در سنین بالا می‌توان دندان‌ها را حرکت داد، مشروط بر آنکه لثه و بافت استخوانی اطراف دندان سالم باشد ولی در سنین پایین سرعت حرکت‌های دندانی بیشتر است.

در مورد مشکلات اسکلتی و روابط غلط فکین نسبت به یکدیگر، برحسب نوع مشکل و وضعیت رشدی بیمار باید از سن 7 تا 12 سالگی درمان‌های اصلاح روابط فکین (درمان‌های ارتوپدیک) را شروع کرد و باید توجه داشت که برخلاف مشکلات دندانی، درمورد مشکلات اسکلتی (روابط غلط فکین) محدودیت سنی وجود دارد و در صورتی که سن بیمار از سنین رشد بگذرد، در بسیاری از موارد دیگر اصلاح مشکل اسکلتی با ارتودنسی به تنهایی ممکن نیست و لازم است که روابط غلط فکین به‌وسیله ترکیبی از درمان ارتودنسی و جراحی فک اصلاح شود.

دکتر سید حامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی:

فارغ التحصیل دانشگاه تهران و دارای بورد تخصصی این رشته هستند. 

ایشان پس از طی دوره تخصص، از سال 84 تا کنون به درمان بیماران ارتودنسی اشتغال داشته اند.

همچنین ایشان دارای فلوشیپ ارتودنسی جراحی فک از دانشگاه شهید بهشتی هستند که در زمینه درمان های ارتودنسی پیچیده بیماران نیازمند جراحی فک می باشد ( مانند انواع عدم تناسب های فکی، بیماران شکاف لب و کام یا لب شکری و بیماران سندرمیک).

شما می توانید برای ارتباط با مطب دکتر سید حامد محمود هاشمی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122926230

02122926231

02122926232

آدرس: تهران، خیابان ظفر شرقی، جنب بیمارستان کودکان علی اصغر (ع) ، پلاک197 ، طبقه 4 واحد 14 


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ