ارتودنسی متحرک یا ثابت؟!

mojtaba
دکتر سید حامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی: ارتودنسی متحرک به دو دسته دستگاه‌های ارتودنسی متحرک داخل دهانی و دستگاه‌های ارتودنسی متحرک خارج دهانی تقسیم می‌شوند.

دکتر سید حامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی:

ارتودنسی متحرک به دو دسته دستگاه‌های ارتودنسی متحرک داخل دهانی و دستگاه‌های ارتودنسی متحرک خارج دهانی تقسیم می‌شوند.  

متحرک داخل دهانی:

برای اصلاح روابط غلط بین فکی و ایجاد تغییرات اسکلتی (درمان‌های ارتوپدیک) و همچنین برای انجام حرکت‌های دندانی، ارتودنسی متحرک داخل دهانی به کار می‌روند. سیستم استفاده از صفحات شفاف ( Crystal Clear system ) ، ( Invisalign ) جزء دستگاه‌های متحرک داخل دهانی هستند. 

متحرک خارج دهانی:

معمولا برای ایجاد تغییرات اسکلتی و استخوانی (درمان‌های ارتوپدیک) و در بعضی موارد برای حرکات دندانی به‌کار می‌روند.

ارتودنسی ثابت: 

دستگاه‌هایی هستند که روی دندان‌های بیمار به‌صورت ثابت نصب می‌شوند و امکان خارج کردن آنها توسط بیمار وجود ندارد. اغلب برای انجام حرکات دندانی به‌کار می‌روند. اگرچه در مواردی هم برای انجام تغییرات اسکلتی استفاده می‌شوند. ارتودنسی ثابت برحسب ویژگی‌های براکت‌هایی که روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند به انواع گوناگون (سیستم‌های گوناگون) تقسیم می‌شوند. مانند استاندارد، Begg، Roth ، MBT ، Self Ligate ، ارتودنسی اینگوال و… که نمی‌توان یک سیستم خاص را از نظر عملکرد بر سایر سیستم‌ها برتر دانست، بلکه نتیجه درمان ارتودنسی غالبا وابسته به مهارت ارتودنتیست در نحوه استفاده از سیستم موردنظر است. 

تفاوت این دو روش با یکدیگر در چیست؟

به‌طور کلی تفاوت بین ارتودنسی ثابت و متحرک این است که در ارتودنسی ثابت اجزا ثابت بوده و بیمار نمی‌تواند به‌صورت دلخواه آنها را از دهان خود خارج کند. اما ارتودنسی متحرک به این صورت است که شما می‌توانید خودتان آن را دهان‌تان بگذارید و هر وقت خواستید از دهان‌تان خارج کنید. بعضی آنها به‌طور همزمان دندان‌های فک بالا و پایین را دربر می‌گیرند. اما به‌طور کلی ارتودنسی‌های متحرک برای بیمارانی تجویز می‌شود که اختلال درمانی کمی دارند. 

دکتر سید حامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی:

فارغ التحصیل دانشگاه تهران و دارای بورد تخصصی این رشته هستند. 

ایشان پس از طی دوره تخصص، از سال 84 تا کنون به درمان بیماران ارتودنسی اشتغال داشته اند.

همچنین ایشان دارای فلوشیپ ارتودنسی جراحی فک از دانشگاه شهید بهشتی هستند که در زمینه درمان های ارتودنسی پیچیده بیماران نیازمند جراحی فک می باشد ( مانند انواع عدم تناسب های فکی، بیماران شکاف لب و کام یا لب شکری و بیماران سندرمیک).

شما می توانید برای ارتباط با مطب دکتر سید حامد محمود هاشمی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122926230

02122926231

02122926232

آدرس: تهران، خیابان ظفر شرقی، جنب بیمارستان کودکان علی اصغر (ع) ، پلاک197 ، طبقه 4 واحد 14 


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ